Ruční nebo také parkovací brzda obecně řečeno plní především funkci zálohy. Jak již napovídá název, ovládá se rukou, tedy v naprosté většině případů. Její ovládání může být mechanické, nejčastěji pomocí páky mezi sedadly, či elektronické pomocí tlačítka. Zatímco u automobilů s manuální převodovkou záleží její použití pouze na řidiči, u vozů s automatickou převodovkou dochází k její aktivaci samovolně. V jakých situacích byste měli ruční brzdu používat?
Při parkování
Jak již napovídá název, ruční brzdu byste měli používat při parkování, tedy vždy, když se chystáte vozidlo někde odstavit. A zdaleka to nemusí být pouze při parkování v kopci. Zabezpečíte tak vozilo před nebezpečím samovolného rozjetí. Sice se někde můžete dočíst o tom, že především v zimě je lepší místo ruční brzdy nechat zařazenou pouze rychlost, ale u nových vozů se „přimrznutí“ brzdy či podobných problémů nemusíte obávat.
Při rozjíždění do kopce
Další klasickou situací, při které se ruční brzda používá, je rozjíždění do kopce, například na křižovatce nebo při zastavení na červenou. I v tomto případě plní funkci pojistky, nemusíte se tak obávat couvnutí auta směrem dozadu, které by mohlo ohrozit ostatní účastníky provozu. Někteří odborníci radí ruční brzdu používat na křižovatce vždy, nejen v případě stání v kopci. Bylo totiž prokázáno, že pokud máte nohu na brzdě a někdo do vás zezadu narazí, vaše noha se z brzdy zvedne, přestanete brzdit a narazíte do auta před vámi. V případě použití ruční brzdy toto nebezpečí tolik nehrozí, brzda část nárazu pohltí.
V případě nouze
I když jsou automobily stále kvalitnější a spolehlivější, může dojít k situaci, že klasické brzdy selžou. V tom případě je nutné použít brzdu ruční. Vyplatí se ale mít na paměti, že tato brzda je mnohem slabší než „nožní“, a nezastaví tedy vaše auto zdaleka tak rychle. Pozor také na to, že ruční brzda funguje pouze na zadních kolech. Ta navíc mohou pojmout maximálně 30 % brzdné síly ve srovnání s více než 70 % na předních kolech. V případě problému lze parkovací brzdu použít též k uvedení auta do řízeného smyku či k rychlému otočení do protisměru, tento manévr ale vyžaduje značné řidičské schopnosti.
Zdroj: drivingtests.co.nz, motorbiscuit.com