Rally Dakar už se sice dávno nejezdí na africkém kontinentu, ovšem to neznamená, že by byla nouze o těžký terén a napínavé vytrvalostní závodění v nemilosrdných podmínkách. Letošní ročník se pojede v Saudské Arábii, kde se budou muset účastníci popasovat nejen s obrovským vedrem, ale také s masivními dunami a nekonečnými písčitými pláněmi. Proto většina odborníků předpokládá, že o úspěchu bude rozhodovat především spolehlivost vozů a navigační schopnosti posádek.
Koho sledovat v kategorii motocyklů?
Největším favoritem v této kategorii je bezpochyby obhájce vítězství Australan Toby Price na továrním motocyklu KTM. Na záda mu však bude dýchat mnoho kvalitních a rychlých pilotů včetně našeho Milana Engela, který bude chtít vylepšit loňské umístění. Obhajoba patnáctého místa však rozhodně nebude jednoduchá, avšak už nyní Milan předeslal, že pojede opět s chladnou hlavou. Letošní terén by mu měl více než sedět, neboť se v dunách a otevřených písčitých pláních cítí doslova jako doma. K dispozici bude mít naprosto novou techniku, která je navíc pod záštitou továrního týmu KTM. Milan Engel má tedy ideální příležitost ukázat, jaké závodnické schopnosti v něm jsou.
Půjde Martin Prokop po vítězství?
Přípravy na Dakar 2020 se sice Martinu Prokopovi vůbec nevyvedly, neboť jej postihla velmi těžká nehoda, při které se zranil jeho navigátor Jan Tománek. Právě kvůli tomu se Tománek nebude moci letošního ročníku zúčastnit, protože se stále zotavuje po téměř tragické nehodě. Novým navigátorem Martina Prokopa tak bude Viktor Chytka, který ovšem není žádným amatérem. Již několik dní po nehodě komunikoval s týmem a učil se vše potřebné. Tito dva už společně najeli přibližně dva tisíce kilometrů, což se však s téměř 8 tisíci kilometrů Dakaru nedá srovnávat. Komplikace ale nastaly i na závodní technice, neboť tým MP-Sport musel pár týdnů před startem postavit šroubek po šroubku úplně nové auto. To bylo při již zmiňované nehodě kompletně zničeno.
Jak dopadl Martin Kolomý?
Aktualizováno: Martin Kolomý se bohužel letošní Rally Dakar kvůli zranení po těžké nehodě nezůčastní. Při jednom z testů před samotným závodem se jeho závodní vůz několikrát převrátil přes střechu a závodním skončil s poraněním v nemocnici. Jeho stav naštěstí není život ohrožující, ale Martinovi nedovolí do nadcházejícího závodu nastoupit.
Po vyhazovu z Buggyry to s Kolomým vypadalo špatně, ale nakonec se přeci jen domluvil s týmem MP-Sport Martina Prokopa. Po několika startech s kamionem to bude pro Martina Kolomého první start s automobilem. Než na nějaké pódiové umístění tak bude myslet spíše na podporu pro jeho zaměstnavatele a samozřejmě na učení se s autem. Chvíli to ovšem vypadalo, že se Martin Kolomý objeví po boku Martina Macíka v Big Shock Racing Teamu, který je po MP-Sport druhým profesionálním týmem v České republice. Spekulace se ovšem ukázaly jako liché.
Kdo je favoritem v kategorií kamionů?
Jako již několikátý rok je očekáváno vítězství jednoho z vozů Kamaz. Eduard Nikolajev totiž dlouhodobě navazuje na úspěchy svého mentora, současného zaměstnavatele i velkého soupeře Karla Lopraise, tedy Vladimira Čagina. Na záda mu ovšem bude dýchat Martin Macík, který po letech opustil milovaný speciál Liaz, neboť se v letošním ročníku představí za volantem Iveca. Nesmíme zapomenout ani na Aleše Lopraise. Ten pro Dakar 2020 postavil nový kamion Praga s automatickou převodovkou, do něhož jsou vkládána velká očekávání. Tým Buggyra bude reprezentovat Martin Šoltys s Tatrou, který se chce soustředit na dojíždění a konzistentní výsledky.
Dakar 2020 bude bezpochyby velmi napínavým. Zmínění piloti budou jistě držet Českou vlajku velmi vysoko. Vítězové jednotlivých kategorií budou známí 17. ledna.