Konal se Grand Prix historických aut. Byli jste u toho?

Jste milovníkem veteránů? Pak jste jistě zaregistrovali unikátní akci nazvanou Grand Prix historických vozidel, která se se nedávno konala ve spolupráci s Autoklubem České republiky a pořadeteli čtyř legendárních závodů, k nimž patří 1000 mil českolovenských, Brno Revival, Grand Prix Bugatti a Zbraslav-Jíloviště. Letos jste mohli všechny zmiňované závody vidět pod jedním jediným šampionátem, kterým byl zmiňovaný Grand Prix historických vozidel. Byli jste taky u toho nebo jste si fantastický šampionát nechali ujít?

Nejočekávanějším byl závod 1000 mil československých

První závod, tedy konkrétně legendární dálkový závod 1000 mil československých, odstartoval třináctý červnový den,  a to v Opletalově ulici před budovou Autoklubu. Letos se tedy startovalo ze stejného místa jako před skoro devadesáti lety. I první ročníky startovaly ve zmiňované ulici (mimochodem, věděli jste, že první závod 1000 mil československých se jel už v roce 1933?). Tento závod si ujelo několik stovek historických vozidel, byla to skutečně fantastická podívaná.

Zmiňovaný závod 1000 mil československých se řadí k vůbec nejobtížnějším závodům, které se v minulosti jezdily. Ve třicátých letech se konal dokonce pod záštitou samotného Tomáše G. Masaryka. Závody však byly posléze zrušeny kvůli velkému množství nehod, obnoven byl pak až v sedmdesátých letech. Od té doby se jel dokonce jednou i na čas.

Jak závod na 1000 mil československých probíhal?

Vozy stejně jako pokaždé startovaly v minutových intervalech. Mezi startujícími vozidly se našel nejstarší vůz na startu v podobě Praga Mignon, který pocházel z roku 1913. Také startovalo nespočetně mnoho Tater (například Tatra 57 B nebo 97). Mezi startujícími vozy se našlo i Porsche, Alfa Romeo nebo několik modelů značky Bugatti.

A stejně jako pokaždé se jednalo o tříetapovou soutěž, kdy první den se jelo po okresních silnicích, druhý den se uskutečnil okruh přes Piešťany a třetí den se automobily vracely zpátky z Bratislavy do Prahy.

Autor: Karel Mareš
ZAVŘÍT