Automobily s nulovými emisemi jsou pravděpodobně budoucností celého automobilového průmyslu. Mnozí lidé si ovšem myslí, že byl elektrický pohon objeven a zdokonalen až ve dvacátém století, což je obrovský omyl. První elektrická vozidla se totiž začala objevovat ihned po vynálezu spalovacího motoru. Můžeme si tedy všimnout, že odvěká rivalita mezi alternativním a konvenčním pohonem je zde odnepaměti. Do dnešních dnů vyhrával benzín s naftou, ovšem v budoucnu se pravděpodobně uklidí do ústraní.
Jak to všechno začalo?
Elektromotor byl vynalezen v roce 1834 a akumulátory o 25 let později. V polovině 19. století tedy již nic nebránilo chytrým mužům sestrojit první elektricky poháněný automobil. Ty se začaly vyvíjet ještě mnoho let předtím, než Karl Benz představil svůj revoluční spalovací motor. První sériově vyráběný elektromobil však sjel z výrobních linek až v roce 1884, což bylo o 2 roky dříve, než tak učinil Benz s jeho vlastním automobilem.
Proč byla v minulosti elektrická auta tak oblíbená?
Představte si, že jste váženým občanem velkého města na konci 19. století a sháníte dopravní prostředek. Velmi pravděpodobně se rozhodnete pro elektromobil, neboť jeho použití je až trapně jednoduché v porovnání s benzínovým nebo parou poháněným vozidlem. Nemuseli jste se obtěžovat s ranním roztápěním a vyhříváním kotle či neustálým doplňováním vody. Vaším problémem nebyla ani spojka, plynové táhlo nebo naprosto šílené brzdy u benzínového vozu. Jednoduše jste ráno sedli do elektromobilu a ten byl ihned připraven k jízdě.
Jaká byla situace na počátku minulého století?
Kolem roku 1910 se na trhu začala projevovat společnost Baker, která se postupem času stala významným výrobcem elektrických automobilů. Tato firma vyráběla hned několik variant, včetně limuzíny s malým řídícím kolem uprostřed a obrovskou prosklenou kabinou, ze které byl vynikající výhled na okolí. Na jedno nabití jste mohli ujet až 65 km, což byla v té době markantní vzdálenost. Museli jste se ovšem pohybovat pouze po kvalitních cestách, aby nedošlo k poškození akumulátorů.
Ford a GM začínají přebírat iniciativu
Po vynalezení elektrického startéru v roce 1912 odpadla další starost při ježdění s benzínovým automobilem, a to startování klikou. Technologie řízení a ovládání se již také značně posunuly, a proto se tyto vozy dostávaly do popředí. K nejoblíbenějším patřil pochopitelně Ford Model T nebo limuzína Cadillac Touring Edition. Elektrická auta tak začala pomalu z trhu mizet, až v průběhu první světové války zmizela úplně. V meziválečném období po nich doslova neštěkl pes a během války druhé měli konstruktéři plnou hlavu tanků a letadel.
V 50. letech přišla renesance
I když byla auta s benzínovým motorem v tomto období velice oblíbená, ke slovu se pomalu začaly hlásit i vozy elektrické. Všechno opět začínalo pomalu a jednoduchými, byť ambiciózními projekty, které byly často závislé na finanční podpoře veřejnosti. Například Kish Industries se pokoušelo vyrobit vůz z lehkého plastu, do něhož by později namontovalo akumulátory a elektromotor. Bohužel jim došly peníze ještě předtím, než mohl jejich vůz Nu-Klea Starlite spatřit světlo světa.
Po několika ropných krizích se o elektromobily začaly zajímat i velké automobilky. Největším revolucionářem je bezpochyby Nissan Leaf, který elektrické vozy posunul o neuvěřitelný kus dopředu.