Nedávno v médiích proběhla zpráva, že slavný hollywoodský herec Tom Hanks prodává svůj polský Fiat 126p, jehož kouzlu podlehl před několika lety při natáčení v Maďarsku. Co vlastně o tomto legendárním vozítku, kterému se ve své době neřeklo jinak než maluch, víme?
Jak to všechno začalo
Polské dobrodružství turínské společnosti má dlouhou historii. Obchodní vztahy mezi Fiatem a Polskem sahají až do 30. let 20. století, kdy si polské ministerstvo obrany vybralo italskou techniku pro motorizaci svých jednotek. Odtud se italsko-polské vztahy upevnily až ke společné výrobě modelů, které významně přispěly k motorizaci celé země.
První Polski Fiat 508 opustil varšavskou továrnu PZInz v roce 1934. Bezpečný a robustní vůz se stal prvním polským automobilem vyráběným ve velkém množství. Průmyslová činnost se ale musela záhy potýkat s druhou světovou válkou. Německá invaze znamenala nejen konec výroby ve společnosti Polski Fiat, ale i konec polského automobilového průmyslu obecně.
Fiat 126p – symbol 70. a 80. let
Situace se změnila v 60. letech, kdy se polská vláda na radu ekonoma Józefa Pajestky rozhodla pro masovou motorizaci země. Ale teprve v létě 1970 podepsal tehdejší ministr průmyslu s vedením Fiatu dohodu o výrobě nového malého vozu v Polsku. V dohodě se Fiat zavázal používat i pro italský trh komponenty a příslušenství vyrobené v Polsku.
Po dohodě byl starý varšavský závod renovován a prvním vyrobeným vozem byl Fiat 126p. Všichni jej znali jako „maluch“, což je výraz, který se v polštině používá pro malé děti. Svou délkou jen o málo překonal tři metry, váha byla okolo šesti metráků. Tomu samozřejmě odpovídal objem a výkon motoru, přesto malé vozidlo zvládlo stěhování či odvézt na dovolenou celou rodinu. O jeho proslulé poruchovosti dnes pomlčíme.
Slávy Fiatu 500 sice nedosáhl, ale Poláci na něj nedali dopustit
Díky rostoucímu úspěchu vozu, který doslova dobyl polské silnice, byla jeho výroba svěřena také závodu ve městě Tychy, zatímco výrobní linka v Bílsku-Bělé byla časem pověřena také výrobou dalších modelů. Fiat 126p se v Polsku vyráběl více než čtvrt století, od roku 1973 do roku 2000. Zatímco v Itálii byla jeho výroba ukončena již v roce 1980, v Polsku sjel poslední exemplář z výrobní linky až v poledne 22. září 2000. Polských maluchů se nakonec vyrobilo více než 3 300 000 kusů a dodnes je občas můžete potkat na našich silnicích.
Zdroj: classiccars.fandom.com, petrolicious.com