Vysoká cena, která jde ruku v ruce s nízkými prodejními čísly. Tak bychom dnes mohli charakterizovat třídu X. Kdysi se jednalo o jeden z nejvíce exkluzivních pick-up vozů na světě, ovšem dnes se prakticky neprodává. Mercedes proto zvažuje jeho budoucnost, případně jeho nahrazení. Podle všech indicií však tento vůz navěky zmizí, a to zcela bez náhrady.
Konec třídy X?
Ze začátku slibně vypadající spolupráce mezi německým Mercedesem a francouzským Renaultem přinesla naprosto ohromující třídu X. Kdekoliv se objevila, okouzlila a všem přihlížejícím vytřela zrak. Ovšem nyní se prodeje prakticky zastavily. Koncept Daimler totiž zvažuje utnutí celé výroby, což by znamenalo konec tohoto exkluzivního vozu. Jeden ze zdrojů uvádí, že za údajným koncem stojí úspora nákladů ve prospěch jiných modelů značky. Těžko můžeme soudit, jaký opravdový důvod bude stát za koncem třídy X, jenž byl na trhu pouhé dva roky.
Může za konec špatný koncept vozů?
Samotná automobilka uvádí, že na počátku celého projektu možná špatně stanovila cílovou skupinu zákazníků. V Evropě jsou totiž pick-up vozy využívány především jako pracovní nástroje, a proto jejich majitelé netouží po přidaném luxusu. Spolu s vysokou cenou pak byla hlavní výhoda, tedy luxus a exkluzivita, jedním z prvních hřebíčků do rakve vozu Mercedes třídy X. Během loňského roku se totiž v Evropě, Austrálii a jižní Africe prodalo necelých 17 tisíc vozidel, což rozhodně není uspokojivé číslo. Všichni jistě očekávali daleko vyšší prodejní čísla, avšak tak už to někdy u neobvyklých vozidel bývá.
Existuje ještě cesta k záchraně?
Můžeme pouze polemizovat, zda by třídě X pomohlo uvedení na americký trh. Ten je totiž považován za Mekku všech pick-up vozů. Dlouhodobě patří tato vozidla k těm nejprodávanějším. Místní je využívají prakticky ke všem každodenním účelům. Ráno s nimi odvezou děti do školy, přes den tvrdě pracují a večer s ním klidně jedou na romantickou večeři ve dvou. Uvedení do Ameriky by prodeje buď prudce zvedlo, nebo by se ještě prohloubila krize této třídy, protože by se jednoduše ztratila v záplavě konkurence. Prodejům nepomohlo ani několik svolávacích servisních akcí, které jistojistě podkopaly důvěru některých klientů.
Mercedes třídy X se vyrábí ve společné továrně Nissanu a Renaultu ve Španělsku. Je dosti pravděpodobné, že se na tomto místě uvolní kapacita pro jeden nový vůz. Pomalu se můžeme s exkluzivní třídou X rozloučit.