Firma Metalex se původně specializovala na stavbu závodních formulí, speciální úpravy osobních i nákladních automobilů a také modifikace motocyklů pro sportovní účely. Možná tomu nebudete věřit, ale v druhé polovině 20. století na našem území skutečně existovala mimo Škody auto ještě jedna automobilka. Tou byl právě Metalex.
Pojďme se podívat na jeho krátkou, ale bohatou historii společně s těmi nejúspěšnějšími modely.
Jak Metalex začínal?
Oficiální založení společnosti Metalex se datuje k 1. 1. 1969 a je spojené se jmény Karla Bílka a Václava Bervida. Původním zaměřením byla metalizace, a až vydělané peníze se investovaly do staveb a vývoje závodních speciálů. Inu, i soudruzi si potřebovali na své radovánky nějak vydělat. Jednoho dne se tak v Metalexu sešel vynikající tým konstruktérů, mechaniků a profesionálních jezdců.
Navzdory absurdnímu socialistickému hospodářství šlapal Metalex jako hodinky. Nutno ovšem podotknout, že měla firma obrovské štěstí na zaměstnance a spolupracovníky. Od založení totiž s firmou spolupracoval špičkový automobilový designér a konstruktér Václav Král. Ten vytvořil karoserie a konstrukce nejlepších vozů Metalexu. Za všechny se sluší jmenovat MTX Tatra V8 nebo Škoda Buggy a Spider.
Po sametové revoluci přišla krize
Na začátku 90. let se rozpadl socialistický průmysl, takže vznikla možnost odkupu celé firmy. Tu využilo hned několik zaměstnanců v čele s inženýrem Petrem Boldem. V této době se začal Metalex specializovat na výrobu a vývoj otevřených speciálů, tedy formulí a civilních kabrioletů. Kromě toho ale stále pokračovala produkce závodních vozů a zakázkové úpravy osobních i nákladních aut. Díky těmto činnostem se Metalex stal třetí největší automobilkou v České republice.
Jaké jsou nejúspěšnější vozy Metalexu?
Od svého založení se v podniku vyrobilo přibližně 170 různých vozů. Mezi ty vůbec nejúspěšnější se řadí MTX Roadster založený na Škodě Favorit a pozdější MTX Cabrio postavené na základech Škody Felicia. Ale asi tím nejzajímavějším vozem je první a poslední český supersport, takzvaná Supertatra.
MTX Tatra V8 je dvoumístný sportovní vůz se vzduchem chlazeným osmiválcem nad zadní nápravou a pohonem zadních kol. Podvozkově auto vychází z Tatry 613, která sice byla v 90. letech značně zastaralá, ale i tak dokázal vůz stanovit rychlostní rekord s maximální rychlostí 265 km/h. Zajímavostí je, že jeden rychlostní rekord překonal sám ředitel Metalexu, tedy inženýr Bold. Letmý kilometr zajel s MTX Tatra V8 rychlostí 208,37 km/h, čímž vytvořil nový český rekord.
Jak je na tom Metalex dnes?
V současné době společnost MTX s. r. o. nadále vyvíjí a vyrábí závodní automobily a formule. Kromě toho se také specializuje na zakázkové úpravy osobních i nákladních vozů. Získala například zakázky od Hasičského záchranného sboru nebo od Armády České republiky. Navíc se zabývá ještě renovacemi veteránů.
I když Metalex nová auta nevyrábí, díky Václavu Královi a inženýru Petru Boldovi se můžeme chlubit skutečně krásnými vozy. Je pouze škoda, že už se nikdy nedočkáme nástupce velkolepého supersportu MTX Tatra V8.