Mlžný opar a volant v ruce. Jak se v této situaci správně chovat?

V období podzimu se s mlhou setkáváme prakticky denně. Jde o velice nepříjemný jev, který má ročně na svědomí několik desítek dopravních nehod. Řidiči totiž povětšinou nerespektují nebezpečnost situace, neboť jedou prakticky stejně jako za normální viditelnosti. Existuje pouze velmi malé procento šoférů, kteří vědí, jak se v mlze chovat. Přitom se nejedná o nikterak složitá pravidla.

Proč se mlha vlastně tvoří?

Mlha vlastně představuje shluk miniaturních částeček vody, které se ve vzduchu vznáší těsně nad zemí. Dalo by se také říct, že se jedná o mrak nacházející se prakticky u povrchu Země. Mlha se tvoří zejména v okamžiku poklesu teploty vzduchu pod rosný bod. Je tedy typická pro chladnější podzimní či jarní rána. Meteorologičtí odborníci by ovšem mohli namítat, že se nejedná o kompletní výčet událostí, při kterých mlžný opar vzniká. Podrobněji se jimi zabývat ale nemusíme.

Ego a frajeřinu hoďte za hlavu

Největší nebezpečí, které mlha skrývá, je pochopitelně snížená viditelnost. Tomu byste měli přizpůsobit nejen svůj jezdecký styl, ale také své chování na pozemní komunikaci. Samozřejmostí je zapnutí mlhovek ihned po vyjetí z bezpečí vaší garáže. Argumenty, že se vám nemůže nic stát, v takové situaci rozhodně nejsou na místě. Při samotné jízdě byste měli dodržovat dostatečnou bezpečnou vzdálenost, neboť zde platí jasné pravidlo. Musíte zastavit na vzdálenosti, na kterou ještě dohlédnete.

Opravdu nedoporučujeme v mlze zastavovat na krajnici nebo dokonce přímo na pozemní komunikaci. Pokud takto opravdu chcete učinit, pak byste si rozhodně měli zvolit bezpečnější místo, například na zpevněném sjezdu na pole. Ve vážnějších případech pak využívejte parkoviště, které je na zastavení o dost bezpečnější, než krajnice jakékoliv silnice. Existuje totiž riziko, že ostatní řidiči váš automobil přehlédnou a dojde k velice ošklivé dopravní nehodě.

SONY DSC

Jak je to tedy s mlhovkami?

Někteří nevyškolení odborníci vám řeknou, abyste si nechali mlhová světla zapnutá po celý podzim a zimu. To je však naprostý nesmysl. Pouze byste tím zničili oči okolním řidičům a garantujeme vám, že by vám to nejeden z nich narovinu řekl. Pro ohleduplnou jízdu se tato rada rozhodně nehodí. Řiďte se svým selským rozumem a vzpomeňte si na hodiny autoškoly, kde toto téma jistě padlo.

U nás je používání mlhových světel omezeno pouze na okamžiky, kdy si to situace vyloženě vyžaduje. Tedy pokud jedete ráno do práce a je hustá mlha, rozhodně byste měli mlhovky použít. Pokud ovšem přijedete do města, kde žádná mlha není, můžete je s klidem na srdci zase vypnout. Nikdo vám za to hlavu trhat nebude. V Německu ale existuje jednoduchá poučka, podle které se dá použití mlhových světel jasně definovat. Říká, že pokud nevidíte od jednoho patníku k druhému, pak je nutné zapnutí mlhovek. V jiných případech není užívání tohoto osvětlení povoleno.

V případě mlhy tedy pamatujte na opatrnost, zvýšenou obezřetnost a použití mlhovek ve správný okamžik. Předejdete tak zbytečným dopravním nehodám a pochopitelně také ztrátám na životech

Autor: Karel Mareš
zavřít reklamu