Jistě si všichni pamatujeme na své řidičské začátky, během nichž nám bylo do hlavy vtloukáno, že se při rozjezdu musí pokaždé zařadit jednička. Existují pochopitelně situace, ve kterých je neustálé přeřazování z jedničky na dvojku otravné. Nabízí se tedy otázka, zda se například v koloně můžete rozjet na druhý rychlostní stupeň nebo tímto svým jednáním pouze odpálíte spojku.
Proč se vlastně rozjíždíme na jedničku?
K co nejvíce plynulému rozjezdu vozidla potřebujete co největší točivý moment. Ten ale dostaneme pouze na tom nejkratším převodovém stupni, tedy na tom prvním. Dá se ovšem říct, že čím vyšší jsou otáčky motoru, tím větší je i prokluz spojky a tím pádem i rozjezd. Takto je to možná složité, ale aktivní řidiči vědí, že plynulý rozjezd chce jenom klidnou hlavu a plynulou práci se spojkou a plynem. Není na tom nic složitého.
Je tedy špatné rozjíždět se na dvojku?
Špatně to být rozhodně nemusí, u některých vozů je to koneckonců doporučené. Zvláště offroady mají zkrácené převody, typickým příkladem je Dacia Duster první generace. Zde je místo jedničky upravená redukce, takže zde dvojka vlastně simuluje první rychlostní stupeň jako u ostatních vozidel. S Dusterem se bez větších problémů na dvojku rozjedete a dokonce to pro vás bude pohodlnější.
Jak se tedy zachovat?
Jelikož jsou převodovky ve vozech povětšinou různé, nedá se přesně říct, které vozy se na dvojku rozjíždět mohou a které ne. Finální rozhodnutí je tedy na vás, jako řidiči. Obecně se dá ale tvrdit, že v moderních automobilech disponujících třemi válci a turbodmychadlem se raději rozjíždějte klasicky na jedničku. Tato vozidla mají totiž mizerný výkon v nízkých otáčkách, který je ovšem zásadní pro plynulý rozjezd.
Pokud si nejste jistí, zda vaše auto zvládne rozjezd na dvojku, používejte nadále jedničku. Trocha řidičského umění totiž nestojí za spálenou spojku, jejíž výměna rozhodně není levnou záležitostí.