Nahlédněme do automobilového pravěku. Jak to před lety bylo?

Dnešní automobily už nejsou to, co bývaly! To vám řekne každý muž, který si pamatuje ještě stará dobrá veteránská vozidla, která nejen skvěle vypadala, ale také to uměla na silnici pěkně rozjet. Dnes je automobilový svět opravdu dál než automobilový svět před několika desítkami let. A neustále se jde dál doslova sedmimílovými kroky. Málokdo si dnes už jen tak vzpomene na to, jak to tehdy bylo v automobilovém pravěku či v historii automobilů, kdy dnes už veteráni opravdu nebyli veteráni.

Když dnešín vozy, které označujeme za veterány, byly to nejnovější, co se v automobilovém světě nabízelo, tehdy každý věděl, že první road trip v celé historii odřídila žena. Tehdy každý věděl že automobily nejsou pánskou záležitostí, ale že to jsou symboly nevinnosti. Často vozidla, která dnes považujeme a označujeme za veterány, byla součástí romantických pohlednic, kde tvořila krásné zákoutí.

To však není to jediné, co si prozradíme o automobilovém pravěku, kdy veteráni byly mladistvými vozidly na silničních komunikacích.

O automobilovém pravěku

  • Věděli jste, že vůbec první řidiči si museli na své cesty brát obří brýle, také šály a mimo jiné i protiprachové masky? Tehdy totiž otevřené karoserie vozů připomínaly koňské drožky. Řidiči tak byli vydáváni na pospas nejen zimě, ale také prachu a štěrku ze silnic.
  • Věděli jste, že v roce 1927 zvítězila na Grand Prix československá závodnice Eliška Junková? Jednalo se o jedinou ženu v historii soutěže, která zvítězila. Dnes jsou Formule 1 spíše mužskou záležitostí.
  • Věděli jste, že první autonehoda byla způsobena roku 1777? Vůz tehdy narazil do zdi. Ovšem první smrtelnou nehodou byla nehoda, která se stala roku 1869.
  • Věděli jste, že brzdy mohli třeba v modelu Mercedes Double-Phaeton ovládat i spolucestující? Nebyly v moci jenom samotného řidiče. Brzdění bylo tak velice adrenalinovým zážitkem a řidič musel být daleko více ve střehu než v současnosti.
Autor: Martin Liška
zavřít reklamu