Nákladní vozidla: Proč mají zdvojená zadní kola, a někdy jezdí dokonce s koly „ve vzduchu“?

Na silnicích se dennodenně setkáváme s různými typy nákladních aut. Pravděpodobně jste si tak všimli, že většina z nich má zdvojená zadní kola, a některá můžete dokonce potkat se zadními koly, která se nedotýkají vozovky. Jaké výhody tyto zdánlivé detaily přinášejí?

Zdvojená zadní kola = větší bezpečnost a stabilita

Začněme zdvojenými zadními koly. Jejich cílem je zejména zvýšení bezpečnosti jízdy a stability nákladního vozu. Díky dvěma kolům namísto jednoho může nákladní auto rovnoměrněji rozložit hmotnost nákladu a má lepší trakci a stabilitu, což je zvlášť důležité zejména při tažení přívěsů. Zdvojené pneumatiky nabízejí širší rozchod, a vozidlo se tak při jízdě též méně „kymácí“ a lépe se s ním zatáčí a manévruje. V neposlední řadě jsou zdvojená kola výhodou rovněž v případě defektu na jedné z pneumatik.

Možná vás při čtení těchto pozitiv napadlo, proč se tedy zdvojená kola nedávají též na přední kola. Umístění dvojitých kol vpředu by totiž manévrování s vozidlem naopak ztěžovalo, přední kola zároveň nejsou dostatečně blízko nákladu, aby pomohla převzít část jeho hmotnosti.

Pohled na kola jedoucího kamionu.
zdroj: pexels.com

Zadní kola ve vzduchu = úspora peněz i pneumatik

Kromě nákladních aut s dvojitými zadními koly můžete na silnici potkat též kamiony, které mají při jízdě některá zadní kola zvednutá. Přesněji řečeno jde o vozidla s pohyblivou zadní nápravou, kterou mohou řidiči spustit či naopak zdvihnout v závislosti na daných okolnostech. Její správné používání opět přináší hned několik výhod.

Obecně se s touto nápravou setkáváme především na kamionech, které jsou určeny k převážení těžkých nákladů. Její použití snižuje namáhání a opotřebování pneumatik, neboť při převážení těžších nákladů se hmotnost rozloží na více kol. Naopak při převážení lehčích nákladů, nebo pokud nákladní vůz jede zcela prázdný, může řidič nápravu zdvihnout, a pneumatiky tak zcela šetří.

Správné používání pohyblivé zadní nápravy též zvyšuje bezpečnost jízdy nákladního vozu při nepříznivých povětrnostních podmínkách, například když je vlivem náledí vozovka kluzká. Zvednutí nápravy zlepší přilnavost zbylých kol, a vůz je tak stabilnější.

V neposlední řadě může pohyblivá zadní náprava též šetřit provozovateli nákladního vozidla peníze. A to nejen za palivo, ale také za mýtné, neboť v některých zemích je počet zatížených náprav vozu jedním z faktorů, které se pro výpočet mýtného používají.

Zdroj: carshtuff.com, mentalfloss.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu