Minulý týden vydala nezávislá agentura NCAP zajímavý seznam nejúspěšnějších aut, které absolvovaly nárazové testy s těmi nejlepšími výsledky. Zhodnoceno bylo rekordních 55 automobilů, z nichž celých 41 dosáhlo vynikajícího hodnocení. To znamená, že byl uplynulý rok pro agenturu Euro NCAP jedním z nejúspěšnějším v historii. Dále si také můžeme všimnout zlepšujícího se trendu v oblasti bezpečnosti osobních automobilů.
Nejlepší v kategorii malých rodinných vozů
Mercedes Benz dokázal obhájit vítězství z minulých let, a to hlavně díky modelu CLA, který je sportovněji laděnou variantou populární třídy A. Ve třech ze čtyřech kategorií získal skóre více než 90 procent, čímž dosáhl nejlepšího průměrného hodnocení za celý loňský rok. Mercedes ovšem nevsadil na bezpečnost pouze u jednoho modelu, neboť v průběhu testování ještě dalších 5 modelů získalo 5 hvězdiček. To je naprosto ohromující a jedinečný výkon od jedné automobilky.
Jak dopadla Tesla?
Někteří z vás by si mohli myslet, že Tesla nebude zrovna překypovat bezpečností. Opak je ovšem pravdou. Tesla Model X totiž získal nejlepší hodnocení v kategorii velkých off-roadů, když o kousek dokázal porazit nový Seat Tarraco. Navíc se Tesla Model 3 umístila na špici jak v kategorii plně elektrických a hybridních vozů, tak si společně s populárním BMW řady 3 rozdělila prvenství v kategorii velkých rodinných automobilů. Elon Musk tedy zřejmě ví, co dělá. BMW sice získalo lepší hodnocení v oblasti ochrany chodců, avšak Tesla se dotáhla díky vynikajícím výsledkům v oblasti asistenčních systémů. Mimochodem se v této kategorii testů zúčastnila i Škoda Octavia.
Nejlepší z kategorie malých off-roadů/malých MPV
Ve smíšené kategorii malých off-roadů a malých MPV vozů došlo k překvapivému prvenství. Nejlepší průměrné hodnocení totiž získalo Subaru Forester, které na tuzemském trhu sice není tolik oblíbené, ale tento výsledek mu by mohl rapidně pomoci. Na druhém místě se umístila všemi oblíbená Mazda CX-30 a pomyslné stupně vítězů získal nový Volkswagen T-Cross.
Kdo ovládl kategorii supermini?
V poslední době nejsou malá auta úplně v kurzu, přitom se kdysi jednalo o velice perspektivní motoristický segment. Vzpomeňme například na Mini Cooper nebo další povedené vozy. Letošní nejlepší hodnocení v testu Euro NCAP získaly překvapivě dva vozy, neboť zde došlo k remízové situaci. Vavříny si tak musí rozdělit velice povedené Audi A1 a nejvíce prodávaný vůz v dané kategorii Renault Clio. Obě auta byla představena v nejnovější specifikaci pro rok 2019 a nutno přiznat, že si v bezpečnostních testech vedla velice dobře.
V kategorii supermini panuje velká konkurence
I když si lidé obecně kupují větší SUV, je na trhu s malými auty dost velká konkurence. Existuje tak velká rozmanitost na úrovni bezpečnosti, což potvrzují i provedené testy Euro NCAP. Některé vozy byly schopné bez problémů konkurovat velkým limuzínám, ovšem jiné měly problém se získáním byť jen tří hvězdiček. Audi A1 a Renault Clio jako vítězové testu se tak mohou pyšnit přidanou hodnotou, která se nepochybně promítne na prodejních číslech těchto dvou automobilů.
Zapomenout bychom neměli na BMW Z4, které bylo jediným testovaným kabrioletem. Přesto dosáhlo obdivuhodných výsledků, což jen podtrhuje snahu automobilek o produkci bezpečnějších vozidel. Nutno uznat, že se jim toto dílo velmi daří.