Nechcete si ničit své auto? Vyvarujte se těchto běžných zlozvyků

Myslíte si, že vaše špatné řidičské návyky vystavují auto poškození? Máte naprostou pravdu. Drtivá většina českých šoférů dělá nevědomky následující chyby, jimiž si ale zadělávají na obrovský problém. Jakých chyb se za volantem vyvarovat?

Slabé brždění v kopcích

Ne, nechceme vás nabádat k tomu, abyste při sjezdu prudkého kopce vůbec nebrzdili. Spíše si uvědomte, jak samotné brzdy fungují. V okamžiku sešlápnutí pedálu se čelisti přitáhnou ke kotouči, pomocí čehož je zpomalováno otáčení kola. Jakmile budete brzdit dlouze a jemně, dříve nebo později totálně odpálíte brzdové destičky. Nejenom při jízdě z kopce se tak vyplatí brzdit o něco tvrději, ale vždy přerušovaně.

Ruka na řadící páce

V autoškole jsme se přeci všichni učili, že volant se má držet oběma rukama, tak proč to dnes nikdo nedělá? Možná na tom není nic zase tak hrozného, kdyby si většina řidičů neodkládala pravou ruku na hlavu řadicí páky. Řadicí páka je táhly připojena k převodovce, kde se nachází na milimetry přesně vyrobené součástky. Jakmile páku zatížíme, je vyvíjen větší tah i na táhla, a je velice pravděpodobné, že se dříve nebo později převodovka rozsype.

Pedál na podlaze při zařazeném vysokém rychlostním stupni

Mnoho moderních automobilů s palubním počítačem vám bude radit, jaký rychlostní stupeň zrovna zařadit. Ano, v některých okamžicích vám hlásí nesmyslné informace, ale ve většině případů byste se jím měli řídit. Vyšší rychlostní stupně jsou totiž stavěné převážně na ekonomiku provozu a nízkou spotřebu. Jakmile při jízdě na pětku sešlápnete pedál k podlaze, dostane motor neuvěřitelnou čočku. Prudké zrychlení z nízkých otáček by tak mohlo být pro váš motor likvidační.

Řazení zpátečky dříve, než zastavíte

Změna směru jízdy pomocí voliče jízdných režimů automatické převodovky je hodně citlivé soustrojí. Rozhodně mu nedělá dobře, když přepnete na zpátečku ještě dříve, než zastavíte. Řazení zpátečky před zastavením totiž enormně namáhá převodovku. Uvědomte si, že jakýkoliv servis a údržba na automatické převodovce jsou hodně složité a také pěkně drahé. Totéž platí i pro vozy s manuální převodovkou. Řiďte se pravidlem – nejprve zastavit a až potom řaďte zpátečku.

Odložená noha na spojce

Jízda se spojkou v záběru je obecně hodně špatný nápad – co nápad, je to naprostá pitomost. Po pár metrech spojku úplně spálíte a budete mít oči pro pláč. Podobně špatný je i zlozvyk opírání levé nohy o spojkový pedál při jízdě. Táhla spojky se opotřebují a věřte nám, že jejich výměna není vůbec levná. Jakmile se rozjedete nebo zařadíte potřebnou rychlost, opřete si nohu na opěrku vedle spojkového pedálu.

Čtěte dále: Znáte historii firmy Jawa? Byla naší chloubou a záviděl nám ji celý svět

Děláte alespoň jednu z těchto chyb? Pak si své auto dříve nebo později zničíte. Není nic jednoduššího než se řidičských zlozvyků vyvarovat.

Autor: Martin Liška
Tagy:
ZAVŘÍT