Nejkrásnější Ferrari posledních 25 let

Kdybyste požádali dítě, aby nakreslilo auto, výsledkem by s největší pravděpodobností byl červený sporťák. Není náhodou, že červená je symbolickou barvou Ferrari, bezpochyby jedné z automobilek, která fanouškům, mladým i starším, nejvíc plní sny. Dnes se ohlédneme za nejdůležitějšími milníky Ferrari v novém tisíciletí.

Enzo (2002)

S názvem, který vzdává hold jménu svého zakladatele, byl model Ferrari Enzo vrcholem toho, co značka na začátku tisíciletí nabízela. Zrodil se na základě zkušeností z Formule 1, má přirozeně nasávaný dvanáctiválec o výkonu 660 koní, zatímco podvozek a karoserie jsou kompletně z uhlíkových vláken a na obou nápravách je dvojité vahadlové zavěšení. Vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,65 sekundy a překračuje maximální rychlost 350 km/h.

612 Scaglietti (2004)

Ferrari 612 Scaglietti je kupé 2+2, které nahradilo model 456 a vzdávalo hold historickému designérovi, který s Ferrari spolupracoval od 50. let. Má dvanáctiválcový motor do V o výkonu 540 koní, který zajišťuje maximální rychlost 320 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy.

F430 (2004)

S modelem F430 zahájilo Ferrari novou generaci modelů s motorem V8 a pokračovalo v používání hliníku. Přestože se jedná o model „základní úrovně“, debutoval několika technologiemi převzatými z Formule 1, jako je elektronický diferenciál E-Diff a „manettino“ umožňující ovládat dynamiku vozu. Motor je 4,3litrový osmiválec o výkonu 490 koní. Deklarovaná maximální rychlost je 315 km/h, přičemž zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 4 sekundy.

599 GTB Fiorano (2007)

Ferrari 599 GTB Fiorano je kupé uvedené na trh v roce 2007, které nahradilo model 575M Maranello. Zkratka znamená Gran Turismo Berlinetta, zatímco Fiorano vzdává hold městu, kde se nachází legendární testovací dráha Ferrari. Model 599 je vybaven šestilitrovým motorem V12 odvozeným od motoru modelu Enzo, zde však umístěným vpředu uprostřed. Dosahuje výkonu 620 koní a maximálního točivého momentu 608 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,7 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 330 km/h.

California (2008)

California je prvním modelem Ferrari s konfigurací kupé-kabriolet, tj. s kovovou střechou, která se skládá pod zadní kapotu. Je koncipována jako vůz pro každodenní použití, což klade důraz na její všestrannost a jízdní komfort. Díky 4,3litrový osmiválci o výkonu 460 koní se ale dokáže proměnit v opravdový sportovní vůz, který dosahuje rychlosti 310 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,9 sekundy.

458 Italia (2009)

Ve srovnání s modelem F430, který nahrazuje, má Ferrari 458 Italia nižší spotřebu paliva a emise, a to i přes nárůst objemu a výkonu. Uprostřed uložený osmiválec o objemu 4,5 litru poskytuje výkon 570 koní a točivý moment 540 Nm. Výkon je odpovídajícím způsobem lepší, z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 325 km/h, mimo jiné díky předním aerodynamickým doplňkům připomínajícím křídla Formule 1, která upravují svůj sklon v závislosti na rychlosti.

FF (2011)

Zkratka FF znamená Ferrari Four a odkazuje na počet sedadel a hnacích kol. Ve skutečnosti jde o první sériově vyráběný „červený“ vůz s pohonem všech kol, který se skrývá pod třídveřovou karoserií shooting brake. Pod přední kapotou se nachází 6,3litrový dvanáctiválec o výkonu 660 koní spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Výkony rozhodně nejsou špatné, maximální rychlost činí 335 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 3,7 sekundy.

F12berlinetta (2012)

Od uvedení na trh byla F12berlinetta označována za nejvýkonnější a nejrychlejší sériově vyráběný vůz Ferrari všech dob. Nový vůz „rozbil“ výkony modelu 599, který nahradil. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,1 sekundy a překonává maximální rychlost 340 km/h. Kromě mimořádně propracované aerodynamiky na tom má zásluhu i 6,3litrový dvanáctiválec, který je další evolucí toho v modelech Enzo a 599. V modelu F12berlinetta dosahuje maximálního výkonu 740 koní a točivého momentu 690 Nm.

Motor Ferrari.
zdroj: unsplash.com

LaFerrari (2013)

S modelem LaFerrari, který se tak jmenuje proto, že je považován za ztělesnění všeho, čeho je legendární značka schopna, se Ferrari „otevřela“ elektrifikaci tím, že do něj montovala systém HY-KERS odvozený od F1, který při brzdění a zatáčení rekuperuje energii, aby dodal motoru více výkonu. K 6,3litrovému motoru V12 s výkonem 800 koní se tak přidává dalších 163 koní, které rekuperuje systém HY-KERS, takže celkový výkon je 963 koní a točivý moment přesahuje 900 Nm. Údaje o výkonu jsou ohromující – zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3 sekundy a maximální rychlost přes 350 km/h.

488 GTB (2015)

Model 458 Italia byl v roce 2015 nahrazen novým modelem 488 GTB, který byl vybaven vzadu uprostřed umístěným osmiválcem 3,9 litru se dvěma turbodmychadly, jež poskytovaly maximální výkon 670 koní a maximální točivý moment 760 Nm. Nový supersport zrychlil z 0 na 100 km/h za rovné 3 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 330 km/h.

Ferrari GTC4Lusso (2016)

Ferrari GTC4Lusso v podstatě přebírá uspořádání čtyřsedadlového shooting brake z modelu FF, ale vrací do něj čtyři kruhové zadní světlomety, které byly pro značku typické naposledy u modelu F430. Velký skok vpřed představuje motor V12, který u nového modelu dosahuje výkonu 690 koní, čímž se zrychlení z 0 na 100 km/h zlepšilo o 3 desetiny, zatímco maximální rychlost zůstala 335 km/h.

812 Superfast (2017)

8 jako 800 koní, 12 jako válce motoru do V a Superfast jako Ferrari 500 Superfast z roku 1964. Nové gran turismo s motorem vpředu nahradilo model F12berlinetta. Objem motoru V12 se zvětšil na 6,5 litru, výkon vzrostl na 800 koní a točivý moment na 718 Nm. Sprint z 0 na 100 km/h vůz zvládl za 2,9 sekundy a maximální rychlost přesahovala 350 km/h.

Portofino (2018)

Po modelu California si Ferrari pro pojmenování svého nového kupé-kabrioletu se stahovací pevnou střechou vybírá další místo. Oproti předchozímu modelu Ferrari Portofino opouští tříprostorové uspořádání tím, že střechu integruje se zádí. Vpředu umístěný osmiválec se dvěma turbodmychadly dodává na zadní kola výkon 600 koní a točivý moment 760 Nm, což zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 s a maximální rychlost 320 km/h.

SF90 Stradale (2019)

Jestliže elektrifikace začala modelem LaFerrari, SF90 Stradale představuje jakési završení, neboť se jedná o první sériový plug-in hybridní vůz vyrobený v Maranellu. Více než z ekologických důvodů slouží systém plug-in supersportovnímu vozu k dalšímu zvýšení výkonu osmiválce s dvojitým turbodmychadlem o objemu 3 990 cm3, který je sám o sobě schopen vyvinout výkon 780 koní. S pomocí tří elektromotorů dosahuje kombinovaný maximální výkon celkem 1 000 koní. To vše stačí k tomu, aby vůz zrychlil z 0 na 100 km/h za 2,5 s a dosáhl rychlosti 340 km/h.

Rome (2020)

Gran turismo 2+2 připomíná svým stylem a proporcemi některá Ferrari z 60. let, ale je vybaveno technologiemi nového tisíciletí, jako jsou laserové přední světlomety a nové obdélníkové zadní světlomety LED, které porušují tradici čtyř kulatých světelných skupin. Uprostřed přední části se nachází osmiválec s dvojitým přeplňováním o objemu 3 855 cm3, který dosahuje výkonu 620 koní a točivého momentu 760 Nm. Roma tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 320 km/h.

296 GTB (2021)

Motor V6 umístěný uprostřed se ve Ferrari neobjevil od modelu Dino 206 GT. Vrací se v modelu 296 GTB, v němž je 3,0litrový V6 s dvojitým turbodmychadlem spojen s elektromotorem napájeným z akumulátoru umístěného ve spodní části vozu, a dosahuje tak systémového výkonu 830 koní.

Purosangue (2022)

Nakonec i Ferrari podléhá převládající crossoverové módě, ale činí tak po svém. Žádné kompromisy se nekonají ani pod kapotou, kde je uložen atmosférický dvanáctiválec odvozený od motoru modelu 812 Superfast, ale značně přepracovaný, aby vyhovoval zcela jiné karoserii. Poskytuje výkon 725 koní a točivý moment 716 Nm, přičemž omezovač je nastaven na 8 250 ot/min. Díky němu zvládne první Ferrari s vysokými koly sprint z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 310 km/h.

12Cilindri (2024)

V době elektrifikace volí Ferrari už od názvu pro svou novou vlajkovou loď jednoduchost – prostě 12 válců. 6,5litrový atmosféricky plněný dvanáctiválec nepotřebuje žádnou elektrickou podporu, aby na zadní kola posílal 830 koní a 678 Nm, přičemž omezovač nastupuje při 9 500 otáčkách. Pro zvýšení výkonu, aniž by se museli uchylovat k přeplňování, zasáhli inženýři do systému přímého vstřikování pomocí řešení převzatého z vozů Formule 1. To vše umožňuje vozu 12Cilindri zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a pokračovat v progresi až na rychlost přes 340 km/h.

Zdroj: motors-addict.com, ferrari.com, ilferraristablog.it

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu