V Norsku bylo v srpnu 2024 prodáno 94 % nových automobilů na elektrický pohon, čímž roční podíl aut na baterie dosáhl 90 % z celkového počtu nových prodaných aut. Tato skandinávská země je tak ve skutečnosti první na světě, kde jezdí více elektromobilů než benzinových aut.
Čísla, která v Evropě nemají obdobu
K 16. září bylo z 2,8 milionu automobilů na norských silnicích754 303 elektromobilů (26,26 %) a 753 905 benzinových aut (26,24 %). Vozy s dieselovým pohonem stále vedou s téměř milionem kusů (34,8 %), ale při současném trendu se očekává, že do roku 2026 je elektromobily předstihnou.
Na norských silnicích jezdí také necelých 210 000 plug-in hybridů a přibližně 156 000 hybridů. Tato čísla se značně liší od zbytku Evropy, kde prodeje elektromobilů klesají.
Úspěch elektromobilů v Norsku lze přičíst především rozsáhlému balíčku pobídek na podporu vozidel s nulovými emisemi. Tyto pobídky byly postupně zaváděny různými vládami již od počátku 90. let 20. století. Norský parlament posunul rok 2035 o 10 let dopředu a stanovil cíl prodávat do roku 2025 pouze nové automobily s nulovými emisemi – tedy elektrické nebo vodíkové.
Promyšlený politický plán
Téměř všechny norské politické strany byly jednotné v názoru, že je nutné, aby bylo ekonomicky výhodné vybírat si automobily s co nejnižšími emisemi podle logiky „znečišťovatel platí“ – tedy vyšší daně pro ty, kteří produkují nejvíce emisí, a nižší daně pro automobily s nízkými nebo nulovými emisemi.
Navíc se z daní z nejvíce znečišťujících automobilů dlouhou dobu přímo financovaly pobídky pro elektromobily, aniž by státní pokladna utrpěla ztrátu. Elektromobily prodávané v Norsku dlouho využívaly úplného osvobození od DPH, které bylo částečně obnoveno od 1. ledna 2023, ale vztahuje se pouze na prvních 500 000 norských korun z kupní ceny.
Kromě toho existují i další výhody, jako jsou například snížené poplatky za lístky na trajekty určené pro elektromobily, bezplatné parkování ve městech a osvobození od plateb za vjezd do center měst.
Současně byla vybudována dobře organizovaná dobíjecí infrastruktura s rychlodobíjecími stanicemi instalovanými na všech hlavních silnicích v zemi. V každém norském městě a obci je dnes několik dobíjecích míst, v hlavním městě Oslu jsou jich úctyhodné dva tisíce.
Zdroj: vaielettrico.it, futuroprossimo.it