Možná si myslíte, že v oblasti reproduktorů nelze přijít s novou a revoluční technologií. Jste však na omylu, neboť bude v nejbližší době jeden z nejvíce klasických prvků interiéru automobilu nahrazen moderní vychytávkou. Mělo by se jednat o bezreproduktorový audio systém, díky němuž si ve svém plechovém miláčkovi vychutnáte prvotřídní poslech hudby za jakýchkoliv okolností.
Čím jsou reproduktory nahrazeny?
První myšlenky, které vás napadnou, budou pravděpodobně mířit na samotnou podstatu fungování audio systému. Bez reproduktorů se přece žádný zvuk nedokáže šířit v takové formě, aby jej lidské ucho zachytilo. Nebo snad ano? Ačkoliv to zní neuvěřitelně, tak se dvě nezávislé společnosti spojily ve vývoji prvního bezreproduktorového stereo systému. Klasické reproduktory v dnešní podobě budou nahrazeny interaktivní plochou, ze které se bude zvuk linout podobně, jako tomu je u současných audio systému. Takovou desku pak bude třeba umístit například na přístrojovou desku nebo na dveřní panely.
Komu technologie patří?
Nápad na nový audio systém bez reproduktorů patří společnosti Continental, která je součástí velkého nadnárodního subjektu pohybujícího se v oblasti produkce zvuku a zvukových efektů. Společně se speciální 3D mobilitou a šířením zvuku, o něž se zasloužila společnost Ambeo, bude uvnitř vozidla vytvořeno tak unikátní prostředí, díky kterému se poslech hudby stane jedinečným zážitkem. Sami výrobci popisují zvuk z nového systému bez reproduktorů jako velice kvalitní a zároveň barvitý.
Proč se vlastně zbavovat reproduktorů?
Asi si budete říkat, proč se po stoletém vývoji v automobilovém průmyslu máme najednou zbavovat klasických reproduktorů. Prvním zásadním argumentem je obrovská úspora váhy a požadavků na prostor. I když je technologie výroby reproduktorů velice pokročilá, stále zaberou relativně hodně místa, což je problém zejména u propracovaných audio soustav. Zvuková deska bude tedy vynikajícím řešením zejména pro elektromobily, které se už takto potýkají s přebytečnou váhou. Malá dieta jim rozhodně neuškodí, protože při pevně dané kapacitě baterie a zvyšování dojezdu se počítá každý ušetřený gram hmotnosti.
Tento systém je ekologický
Druhým podstatným argumentem obou společností je apelování na trvale udržitelný rozvoj a ekologii. Veškeré materiály použité na výrobu speciální zvukové desky jsou ekologické, což je rozhodně pozitivní s ohledem na životní prostředí. Technologický postup je totiž převzat z instrumentálních nástrojů, které jsou pochopitelně vyrobeny ručně ze dřeva. Vývojáři se snažili převzít i zvuk, jež dřevěná nástroje dokáží vydávat.
Jak bude zvuk znít?
Podle tvůrců samotného systému byste si při poslechu hudby měli připadat stejně, jako kdybyste dané skladby slyšeli přímo na živém koncertu. Společnost Continental sama udává, že zažijete podobný pocity, které budou srovnatelné s vystoupením v koncertní hale. Takový výkon je velice obdivuhodný, neboť interiér automobilu rozhodně nepatří mezi ideální prostor pro šíření zvuku. Ten pochopitelně neuslyšíte pouze z jednoho směru, ale základem úspěchu je komplexní centrování všech desek do prostoru, aby si všichni pasažéři vychutnali stejný hudební požitek.
Celý projekt je nyní ve fázi testování a je proto pouze otázkou času, než se první automobilka rozhodne pro jeho použití. Velmi pravděpodobně se tomu tak stane v některém z elektromobilů.