Víte, jaká je v Česku hranice, po jejímž překročení se kniha stává bestsellerem? Deset tisíc. Na rozdíl od nakladatelství si svět motorismu nikdy nedal na toto téma žádné pravidlo nebo konvenci. Přesto je ale již dlouhou dobu zřejmé, že největšího objemu prodeje dosahují ti výrobci automobilů, kteří jsou schopni proniknout na trh s nabídkou vozů, které jsou pro většinu lidí dostupné.
Vlastnosti šampionů
Příznivá cena ale není jedinou postačující podmínkou pro to, aby se vůz dostal do prodejen ve velkém počtu. Aby automobil přesvědčil miliony motoristů, a stal se tak celosvětovým bestsellerem, potřebuje celou řadu dalších vlastností. Velmi důležitá je také jeho schopnost uspokojit co nejširší spektrum uživatelských potřeb a též schopnost účinně komunikovat „ducha“ a hodnoty společnosti, která jej vyrobila.
Ford T
Desátým nejprodávanějším vozem všech dob je pro mnohé možná překvapivě Ford T. Toto vozidlo, kterého se v letech 1908 až 1927 vyrobilo 16,5 milionu kusů, bylo díky své „výhodné“ pořizovací ceně ve srovnání s konkurencí symbolem masové motorizace ve Spojených státech amerických a prvním dostatečně levným vozem, který si mohly pořídit americké rodiny střední třídy. Kromě obchodního úspěchu se Ford model T může pochlubit ještě jedním důležitým rekordem – je to první sériově vyráběný model, který se montoval na montážní lince.
Ford Fiesta
V roce 2021 překročil tento vůz počet 16,5 milionu kusů a letos v létě se po dlouhých 47 letech úctyhodné kariéry přestane vyrábět. Už od první generace modelu, po níž následovalo dalších šest, byl Ford Fiesta významným hráčem na silnicích Evropy, kde dlouhá léta vedl žebříčky prodejů. Dočká se nástupce? Společnost Ford se zatím na toto téma příliš nevyjádřila.
Opel Corsa
Opel Corsa je pro Němce opravdovou chloubou, ale jeho úspěch, který trvá již více než čtyřicet let, daleko přesahuje hranice našich sousedů. Kompaktní městský vůz spatřil světlo světa v roce 1982 a v roce 2019 se dočkal již šesté generace. Do dnešního dne se ho prodalo více než 18 milionů kusů.
Volkswagen Brouk
V polovině první desítky nejprodávanějších automobilů všech dob se nachází Volkswagen Typ 1, který ale všichni znají pod názvem Brouk. Německý výrobce motocyklů zadal na začátku 30. let 20. století Ferdinandu Porschemu úkol navrhnout „lidový vůz pro každého“, tedy něco podobného Fordu T ve Spojených státech.
Výsledkem byl VW Brouk. Vůz se vyráběl od roku 1938 do roku 2003 a prodával se po celém světě, od Evropy přes Spojené státy až po Latinskou Ameriku. Celkem se ho prodalo více než 21,5 milionu kusů, unikátní je rovněž to, že za šedesát pět let existence u vozu téměř nedošlo ke změně designu.
Honda Civic
Na bronzovém stupni vítězů nejprodávanějších automobilů historie stojí Honda Civic. Tento japonský sedan střední třídy poprvé vyjel na silnici v roce 1972 a v roce 2021 se dočkal již své jedenácté generace. Do dnešního dne se po celém světě prodalo více než 27 milionů vozů.
Dokladem, o jak velký úspěch šlo, je i skutečnost, že krátce před uvedením svého budoucího bestselleru na trh byla Honda na pokraji definitivního ukončení výroby automobilů, aby se mohla věnovat výhradně motocyklům.
Volkswagen Golf
Vyrobit auto schopné dobýt svět není jednoduché. A vyrobit dvě taková auta je téměř nemožné. Automobilce se sídlem ve Wolfsburgu, kterou proslavil VW Brouk, se to ale podařilo. Oním druhým vozem byl Volkswagen Golf. První série v roce 1974 zahájila úspěšnou ságu, která pokračuje dodnes již osmou generací modelu. Do dnešního dne se pro VW Golf rozhodlo více než 35 milionů řidičů.
Ford série F
Spojené státy americké jsou zemí, která je zaslíbená pick-upům. Již řadu desetiletí je jedním z nejoblíbenějších Ford série F, který se vyrábí už od roku 1948. Od té doby se ho prodalo více než 41 milionů kusů, což z něj dělá druhý nejprodávanější automobil vůbec.
Toyota Corolla
Oblíbená historka praví, že se každých 40 vteřin se na světě prodá jeden tento vůz. Je to pravda? S čísly v ruce je jisté jedno, Toyota Corolla, která v roce 2021 překonala hranici 50 milionů prodaných vozů, zůstává pevně na vrcholu žebříčku nejprodávanějších automobilů historie. Sedan střední třídy, vyráběný od roku 1966, má dnes již dvanáctou generaci.
Zdroj: hotcars.com, autoblog.com, autoexpress.co.uk