Po roce 1989 se tuzemský trh otevřel zahraničním výrobcům, s jejichž kvalitou se letňanská Avia jednoduše nemohla měřit. Nastal tak prudký pokles poptávky, například v roce 1991 se vyrobilo pouhých 10 tisíc vozidel. Automobilka tak byla nucena přijít s novým revolučním modelem, který by se zahraničním náklaďákům alespoň trochu přiblížil.
Co mělo automobilku spasit?
V roce 1997 byla modernizována typová řada A, která disponovala novými motory D421 o výkonu 100 až 115 koňských sil. Tuzemští řidiči se po mnoho letech konečně dočkali sklopných kabin, a tak mohly být představeny modely A60, A65, A70, A75 a A80. Výroba původních Avií A21 a A31 byla ukončena až v roce 1998. Na českých silnicích je však můžete s přehledem potkat i dnes. Mezi soukromníky jsou totiž stále velice oblíbené.
Avia vyrábí terénní automobil
V letech 1994 až 1997 se automobilka Avia pustila do výroby malého terénního automobilu, který měl být speciálně konstruován pro potřeby Armády ČR. Pochopitelně se jednalo pouze o licenční výrobu podle francouzských plánů, čemuž bohužel odpovídala i kvalita konstrukce. Celkem bylo vyrobeno 250 kusů, které měly sloužit lesníkům nebo vodohospodářům. Samotná Armáda pak ale dala přednost britským Land Roverům.
Jak je na tom Avia na počátku tisíciletí?
Kolem roku 2000 už je všem jasné, že to jde s letňanskou Avií z kopce. Přichází inovovaná řada D vyráběná v mnoha modifikacích jak s krátkou, tak i s dlouhou kabinou. Zajímavostí je, že se typ D75 bez motoru a převodovky dodával do Velké Británie, kde jej společnost Smith’s Electric Vehicles používala jako základ pro bateriemi poháněné rozvážkové automobily pro distribuční společnost TNT. V roce 2010 pak za pomoci Ashok Leyland Motors vstoupila Avia na ruský trh.
Novodobá historie Avie už není tak růžová. Nejlepší léta už má tato automobilka za sebou, avšak stále bojuje o svou existenci. Dokáže se udržet nebo zanikne v propadlišti dějin?