Od roku 2010 automobilka Avia sice prodávala dosti solidní výrobky, které byly u stávajících zákazníků stále oblíbené, ovšem se západní konkurencí přestávala držet krok. Roku 2011 prodala jen 600 vozů, ale v roce 2012 už prodala 1003, čímž vzrostly tržby o masivních 56 %. I přesto však byla Avia v trvalé ztrátě, takže tuto situaci nemohl management dlouho udržet.
Staví se nová montážní linka v Indii
I když se Avii v Evropě vůbec nedaří, přesto staví novou montážní linku v Indii, kde se měly vyrábět kabiny. Tehdejší vlastník tak tím pádem rozhodl o ukončení výroby v pražských Letňanech. Pro někoho to byla smrt Avie jako takové, pro jiné však nová příležitost a začátek. Na dálném východě se tak prodávaly české náklaďáčky pod značkou Ashok Leyland – Boss se zkrácenou kabinou, ale s jinými podvozky a motory.
Přichází nová éra
I když v roce 2013 došlo k definitivnímu zastavení výroby v letňanském závodu, vývoj na modelu Avia ve specifikaci Euro 6 pokračoval i nadále. Kupodivu všech se úsilí vyplatilo, protože skomírající společnost koupil v roce 2016 nový vlastník, a to Czechoslovak Group. Ten rozhodl o znovuzavedení výroby a přesunutí veškerých technologických linek do vlastního závodu Excalibur v Přelouči.
Ustupte! Jede zbrusu nová Avia!
V roce 2018 byl společností představen nový model, Avia Initia splňující nejpřísnější emisní normy Euro 6. Specifikace 4×4 doslova ohromila širokou veřejnost svými jízdními vlastnostmi v terénu a objednávky se začaly pomalu hrnout. Cílem bylo v roce 2018 vyrobit 80 automobilů. V současné době se celý management a vývojové oddělení soustředí na vytvoření plně elektrického náklaďáku, se kterým by bezpochyby prorazili. Žádný podobný konkurent se totiž na trhu nenachází.
To byl krátký exkurz do historie jedné z našich nejznámějších automobilek. Cesta časem byla takzvaně nahoru a dolů, ale my jsme moc rádi, že nyní se nachází na vzestupu. Pod vedením Czechoslovak Group se Avia určitě stane opět významnou, takže naváže na své úspěchy z dob totality.