Porsche není jen model 911 aneb další významné sportovní vozy této legendární značky

Někdy stačí jediný výrobek k identifikaci celé „společnosti“ a shrnutí její historie. Ve světě automobilů je jedním z nejkřiklavějších příkladů Porsche 911. Dědic legendárního modelu 356 je od roku 1963 oporou německé automobilové společnosti, kterou pomohl proslavit po celém světě více než kterýkoli jiný model. A i po šedesáti letech ho řidiči stále milují.

Nejen Porsche 911

Pokud toto tvrzení dnes hraničí se samozřejmostí, při pohledu do minulosti nabývá zcela jiného významu. Je třeba si například uvědomit, že po dobrých dvacet let, od 70. do 90. let, byly modely 924 a odvozené 944 a 968 hnacím motorem prodejů v jednom z nejtěžších období v historii značky Porsche. V překladu to znamená, že bez těchto vozů by byla budoucnost modelu 911 ohrožena. Mezi sportovními vozy Porsche si však zvláštní zmínku zaslouží také modely 914, 928, Boxster a Cayman.

Porsche 914 (1969)

Porsche 914 se zrodilo ze společného projektu s Volkswagenem, jednalo se o malý sportovní vůz s motorem uprostřed. Hlavní mechanické jednotky a motor pocházely od wolfsburského výrobce – vzduchem chlazený čtyřválcový „boxer“ s elektronickým vstřikováním. Zdvihový objem činil 1679 cm3 a maximální výkon, dosahovaný při 4900 otáčkách za minutu, byl 80 koní. To nebylo mnoho, ale stačilo to k tomu, aby vůz, jehož ručička váhy se zastavila na 900 kg, dotlačil k hranici 180 km/h.

Model 914, zpočátku poněkud opomíjený klientelou Porsche kvůli úzkému vztahu s populární značkou, si postupně získal přízeň veřejnosti i kritiky díky svým dravým, mladistvým liniím a skvělým jízdním vlastnostem. V roce 1973 byla modelová řada rozšířena o verzi poháněnou dvoulitrovým motorem o výkonu 100 koní, který Porsche důkladně přepracovalo.

Porsche 924 (1975)

Tento vůz se původně neměl zrodit pod značkou Porsche, ale Volkswagen nebo Audi. Tyto společnosti totiž chtěly rozšířit svou nabídku o výrazně sportovní, ale cenově dostupný vůz. Ropná krize v roce 1973 však vedení Volkswagenu naznačila, aby „slevilo ze svých nároků“. Z VW Golf tak vzniklo ještě levnější kupé VW Scirocco.

Porsche se tak ocitlo s hotovým vozem, ale bez identity, a protože Porsche 914 už zavánělo „odchodem do důchodu“, společnost se chopila příležitosti. Nový vůz, pokřtěný na Porsche 924, v souladu s názvem 928, který byl zvolen pro novou vlajkovou loď s motorem V8, měl uspořádání transaxle, tedy motor vpředu a převodovku s diferenciálem vzadu.

Kapalinou chlazený řadový čtyřválec byl sice odvozen od Volkswagenu, ale inženýři Porsche jej učinili výkonnějším, dosahoval výkonu 125 koní. Více než maximální rychlost, která dosahovala 200 km/h, řidiči oceňovali výjimečnou ovladatelnost vozu a jeho „držení“ na silnici.

Porsche 928 (1977)

V plánech Porsche měla tato velmi luxusní vlajková loď s motorem vpředu nahradit na vrcholu nabídky model 911, jehož prodej koncem 70. let začal výrazně klesat. Na papíře bylo Porsche 928 dokonalým „grand tourerem“ – elegantním, rychlým, bezpečným a pohodlným pro čtyři dospělé osoby. Jeho nesporné kvality však nestačily na to, aby si získal srdce majitelů vozů Porsche, kteří i nadále dávali přednost robustnějšímu a mnohem méně modernímu modelu 911.

Navzdory jen skromnému obchodnímu úspěchu, v letech 1977 až 1995 bylo vyrobeno něco přes 60 000 kusů, si tento mimořádně luxusní sportovní vůz nelze nepřipomenout pro jeho nadčasový šarm a kultivované motory V8 o objemu 4,5 až 5,4 litru a výkonech od 241 do 350 koní.

Nápis na zádi vozu Porsche.
zdroj: unsplash.com

Porsche 944 (1981)

Větší sestra modelu 924 měla karoserii odvozenou od verze Carrera GT, i když zvětšené podběhy kol již nebyly nýtované, ale integrální součástí karoserie. Porsche 944 poháněl stejný motor jako 924 S, ale s výkonem o 13 koní vyšším.

V roce 1985 debutovala verze Turbo a malý „restyling“ osvěžil interiér modernějším stylem palubní desky. O čtyři roky později vzrostl zdvihový objem atmosféricky plněného motoru z 2,5 na 2,7 litru. Výkon se zvýšil pouze o 3 %, ale točivý moment byl energičtější. V roce 1987 přišel model Turbo S s výkonem 250 koní.

Porsche 968 (1989)

Poslední zástupce linie transaxle, která se zrodila s modelem 924, těžil ze všech vylepšení a aktualizací, které byly v průběhu let provedeny na předchozích čtyřválcových modelech. Model 968 s motorem vpředu, nabízený stejně jako jeho předchůdce Porsche 944 s karoserií kabriolet, byl poháněn stejným motorem jako model 944 S2. Vylepšený systémem variabilního časování zážehu VarioCam, zvětšenými ventily a vyšším kompresním poměrem poskytoval tento vůz výkon 240 koní.

Stará pětistupňová manuální převodovka byla nahrazena šestistupňovou jednotkou vyvinutou ve spolupráci s Audi, zatímco kotoučové brzdy byly stejné jako u modelu 944 Turbo. Oproti svému předchůdci bylo 82 % komponentů nových, modernější byl i design karoserie s kulatými výsuvnými světlomety, které podtrhovaly příbuznost s většími „sestrami“ 911 a 928.

V roce 1993 spatřila světlo světa verze Club Sport. Motor se nezměnil, ale uspořádání interiéru redukované na kostru umožnilo ušetřit 50 kg. Svými výkony s maximální rychlostí přes 250 km/h a zrychlením z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy vůz nijak nezaostával za dražším Porsche 911 Carrera.

Porsche Boxster (1996)

Nové „malé“ Porsche, které převzalo štafetu po modelu 968, bylo se svým nevídaným kapalinou chlazeným šestiválcovým motorem boxer skutečnou revolucí. Tento temperamentní roadster, který je skvělým spojením tradice a inovace, se dočkal již čtvrté generace v podobě modelů rodiny 718. První Porsche Boxster, jehož design byl inspirován závodními modely 550 a 718 z 50. a 60. let minulého století, byl zpočátku poháněn dvou a půllitrovým motorem o výkonu 204 koní.

Porsche Cayman (2005)

Porsche Cayman vychází z mechaniky druhé generace modelu Boxster a je v praxi jeho variantou s uzavřenou karoserií. Celkové uspořádání s motorem umístěným těsně za dvoupodlažní kabinou se nemění, přičemž oproti svému bratranci bez střechy se díky větší torzní tuhosti karoserie ještě více zvýšil požitek z jízdy.

V roce 2006 byla na trh uvedena silnější verze S poháněná šestiválcovým motorem boxer o objemu 3,4 litru a výkonu 295 koní, která dosahovala zrychlení 0-100 km/h za 5,4 sekundy a překonala hranici 270 km/h. Stejně jako Boxster je i Cayman stále na trhu. Současné modely jsou výkonné, rychlé a díky téměř dokonalému vyvážení hmotnosti často překonávají i mnohé sportovní vozy vyšších tříd.

Zdroj: porsche.com, autocar.co.uk, caranddriver.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu