Porsche Taycan 4S se sněhu opravdu nebojí

Německý sporťák Porsche Taycan disponuje jedinečným systémem duálních elektrických motorů, jejich výhody plně vyniknou až na velmi kluzkém povrchu. Otázkou ovšem je, kde na světě se nachází dostatečně velký a bezpečný okruh na sněhu a ledu, kde byste mohli Taycan pořádně prohnat. Takové místo se nachází ve Finsku, kam se s tímto vozem vydali i testovací jezdci automobilky.

Nebude Taycan na sněhu pomalý?

Slovní spojení pomalý Taycan rozhodně nejde dohromady, což se potvrdilo i na kluzkém ledovém jezeře. K testování sem dorazily hned 3 varianty tohoto vozu, konkrétně:

  • Turbo S disponující zrychlením z 0 na 100 km/h v čase 2,8 vteřiny
  • Taycan Turbo se zrychlením 3,2 vteřiny
  • Taycan 4S, která se z klidu na 100 km/h dostane za velice slušné 4 vteřin

Samozřejmě, že poslední jmenovaný model je přeborníkem v dojezdu, protože na jedno nabítí je schopen ujet 460 kilometrů.

Taycan je na sněhu jako doma

Možná byste si mohli říkat, že takto výkonný a rychlý automobil bude mít na kluzkém povrchu obrovské problémy s ovladatelností. Člověk by také řekl, že teploty hluboko pod bodem mrazu nebudou svědčit bateriím, ani elektromotorům. Nic z těchto obav se však nepotvrdilo. Jeden z vozů Porsche Taycan ujel na zasněžených finských silnicích necelých 300 kilometrů, a to bez jakéhokoliv problému či závady. Řidiči se samozřejmě necourali, ale jeli doslova na hraně možností, aby otestovali bezpečnostní prvky vozu a také jeho ovladatelnost ve ztížených podmínkách.

Byl poznat vliv elektrického pohonu všech kol?

Musíme si ovšem přiznat, že při ostřejší jízdě na zasněžených běžných silnicích se auto chovalo jako každý jiný automobil s pohonem všech kol. Taycan byl samozřejmě osazen kvalitními zimními pneumatikami Goodyear, bez kterých by tento test nešel uskutečnit. Abyste skutečně poznali výhody duálního pohonu Taycanu, musíte absolvovat ostrý slalom nebo jízdu bokem v osmičkách. Naštěstí se automobilka Porsche vybavila a obě tyto disciplíny jste si mohli vyzkoušet na finském jezeře v rámci programu Porsche Driving Experience.

Bylo lepší Porsche, nebo Tesla?

Jakmile se Porsche a Tesla pustili do slalomu, už od začátku bylo jasné, že obě automobilky vyznávají odlišnou koncepci, co se týče elektrického závodění na sněhu. Německý Taycan má působit jako pravý sportovní sedan se vším všudy, takže můžete cítit například rekuperaci energie v případě sundání nohy z plynového pedálu. Rekuperace samozřejmě přichází i při brzdění, což znamená, že Taycan nedokáže plně využít potenciálu svého dvoumotorového elektrického motoru. Tesla má oproti tomu naprosto odlišnou filosofii.

Jak fungují duální motory v Tesle?

Rozdíl oproti Tesla Model 3 a Porsche Taycan poznáte už v první zatáčce při sundání nohy z plynu. Tesla totiž po ubrání plynu umí v Track modu nezávisle brzdit oba motory, což pomůže autu zatočit na kluzkém povrchu. V Tesle tak můžete projet slalom na ledu hladce a relativně rychle bez toho, aniž byste nohou stoupli na brzdu. Agresivní regenerace energie tedy pomáhá naprosto dokonalé ovladatelnosti Tesly Model 3.

Porsche Taycan dokáže projet slalom rychle, ovšem působí jako velký sportovní sedan. Pro rychlou jízdu však neustále musíte přešlapávat z plynu na brzdu. Tím pádem není naplno využit potenciál duálních elektrických motorů. V tomto ohledu si vede Tesla Model 3 o mnoho lépe.

Autor: Karel Mareš

#kvíz 1 / 1 | Jakými preumatikami byl tento vůz osazen?

Jakými preumatikami byl tento vůz osazen?

zavřít reklamu