Vzhledem k množství součástek, které se o sebe různě mechanicky třou, hořlavých kapalin i elektrických rozvodů zůstává i dnes požár jednou z reálných hrozeb, se kterou se ve vozidle můžeme setkat. Vůz může začít hořet z různých důvodů, například v případě kolize, úniku paliva, prasknutí pneumatiky nebo poruchy na elektroinstalaci. V případě, že k němu dojde, je důležité zachovat chladnou hlavu a vybavit si několik základních pravidel.
Co dělat, když auto začne hořet
Pokud vaše auto začne hořet během jízdy na silnici, je nejlepší zachovat se podle níže uvedených pravidel.
- Zastavte auto – pokud možno v místě, kde případný požár způsobí co nejmenší škody
- Vypněte motor a vystupte z auta – před vystoupením z auta byste si měli obléct reflexní vestu, doporučuje se nechat zařazený rychlostní stupeň
- Vzdalte se od automobilu na bezpečnou vzdálenost, pokud možno i mimo vozovku
- Kontaktujte hasiče a policii – policie pomůže upozornit na událost ostatní vozidla
V případě menšího začínajícího požáru můžete zkusit požár uhasit pomocí hasicího přístroje dříve, než se vymkne kontrole. Samozřejmě pouze v případě, že je to bezpečné. Pamatujte si dvě důležitá pravidla:
- Nikdy neotvírejte kapotu, pokud je to třeba, pouze ji mírně pootevřete a haste štěrbinou.
- K hořícímu automobilu se snažte přistupovat po větru.
K požáru může dojít i v zaparkovaném nebo stojícím voze, například když čekáte v koloně.
Jak používat hasicí přístroj?
Hasicí přístroj sice v České republice na rozdíl od některých jiných států EU není součástí povinné výbavy, nicméně se všeobecně doporučuje ho ve voze mít. Vhodnější než v kufru je mít hasicí přístroj v kabině, abyste ho měli co nejrychleji po ruce. Jen je třeba přístroj dostatečně zajistit, aby v případě nehody nedošlo k jeho uvolnění, neboť hasicí přístroj něco váží, a mohl by tak způsobit zranění. Většinou se hasicí přístroj umisťuje pomocí držáků pod přední sedadlo, aby nepřekážel, ale byl rychle v dosahu v případě potíží. Hasicí přístroje určené do automobilu jsou ve většině případů práškové. Obvykle všechny práškové hasicí přístroje fungují stejně. Musíte nejprve odjistit ventil, až poté je přístroj funkční.
Nejčastější příčiny požárů automobilu
Příčin vzniku požáru ve voze může být mnoho, za většinu z nich si ale řidiči většinou mohou sami. K nejčastějším totiž příčinám patří:
- nedostatečná údržba vozu
- netěsnost palivového systému
- závada na elektrickém systému
- problémy s baterií
- přehřátý motor
- nehoda
Zdroj: acko.com, portalridice.cz