Na začátku letošního roku byl Nissan GT-R opět osvěžen a po více než patnácti letech na trhu se někteří domnívají, že „recept“ začíná být ohraný. Mnozí z nás však zapomínají, že GT-R v době svého uvedení na trh značně předběhl svou dobu a dodnes dokáže zahanbit i mnohé nové vozy s dvojnásobnou cenou.
Vize Carlose Ghosna
Mnozí ho dnes vidí ve špatném světle, ale bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn byl vizionář a jeden z nejlepších generálních ředitelů automobilového průmyslu vůbec. Velkou část dnešních úspěchů společnosti lze přičíst právě jeho nápadům. Nebýt Ghosna legendární Nissan GT-R by možná nikdy nevznikl.
Ghosn byl jmenován generálním ředitelem společnosti Nissan v roce 1999 a nedlouho poté řekl inženýrům a konstruktérům, aby se pustili do práce na vytvoření nového modelu GT-R.
Zatímco ostatní si nebyli jistí životaschopností superauta, zejména s ohledem na horu dluhů, které Nissan v té době měl, Ghosn byl přesvědčen, že GT-R bude mít úspěch. Dal svým lidem neomezený rozpočet a nekonečný časový plán, aby vyvinuli něco, co se vyrovná nebo překoná tehdejší etalon – Porsche 911 Turbo. Inženýři odhadovali, že na vytvoření superauta budou potřebovat čtyři až pět let.
Design a koncept
Ghosn byl neoblomný v tom, že do designu musí být integrována čtyři kulatá zadní světla. V rámci interní soutěže předložili designéři z Japonska, USA a Evropy řadu návrhů, ale pouze padesát z nich se dostalo k tehdejšímu řediteli designu Širo Nakamurovi. Ten chtěl, aby vůz nebyl pouhou kopií sportovního vozu evropského typu, ale aby odrážel i japonskou kulturu.
Designér Hiroshi Hasegawa následně potřeboval na dokončení návrhu interiéru a exteriéru více než čtyři roky, ačkoli předběžný koncept byl odhalen již v roce 2001, kdy byl vývoj nového GT-R oznámen veřejnosti na tokijském autosalonu.
GT-R se dostává do povědomí
Na tokijském autosalonu v roce 2003 Ghosn oznámil, že sériová verze GT-R bude mít premiéru v roce 2007. Pro dosažení tohoto cíle se Nissan obrátil na hlavního inženýra modelu Nissan Skyline R34 Kazutoshiho Mizuna, známého také jako pan GT-R.
V lednu 2004 zahájila společnost vývoj vozu R35. Mizuno nechtěl, aby byl vůz pouze rychlý, jeho cílem bylo, aby byl kultivovaný, že s ním budete moci jet rychlostí 300 km/h a přitom se normálně bavit se spolujezdcem, aniž byste museli křičet.
GT-R Proto Concept odhalen
V rámci aerodynamického vývoje, kterého jsme se dotkli dříve, využil Nissan služeb svých nejlepších inženýrů, včetně Yoshiho Suzuki, který vyvinul úspěšné prototypy pro Le Mans.
V roce 2005 se na tokijském autosalonu návštěvníkům představil koncept GT-R Proto, který byl předobrazem toho, jak bude z 80 % vypadat sériová verze. Když bylo v roce 2006 definitivně rozhodnuto o designu exteriéru, čekal vůz další rok testování, přestože celkový vývoj již byl dokončen.
Nissan vzal svůj nový projekt do několika zemí a podrobil ho všemožným prostředím a povětrnostním podmínkám, přičemž často s sebou vozil i Porsche 911 Turbo 997 pro srovnávací testy.
Uvedení sériové verze na trh
Těsně před odhalením sériové verze na tokijském autosalonu v roce 2007 ukázal Nissan klip, na kterém GT-R zajel kolo na Nürburgringu za 7:38 minuty a porazil tak 911 Turbo. GT-R se okamžitě stal ikonou a již v listopadu bylo přijato více než tři tisíce předobjednávek. První exemplář si Ghosn koupil pro sebe.
Uvedení na trh v Japonsku se uskutečnilo 6. prosince, čímž byl dodržen Ghosnův slib, že debut proběhne v roce 2007. Na americký trh se vůz dostal 7. července 2008, zatímco Evropa se stala třetím globálním trhem GT-R v březnu 2009.
Facelifty a modernizace
Původní model byl uveden na trh s výkonem 473 koní a točivým momentem 433 Nm. Pro modelový rok 2010 Nissan přeprogramoval systém launch control, aby snížil namáhání hnacího ústrojí, stejnou modernizaci nabídl i pro modely z roku 2009. Co modely z roku 2009 nedostaly, bylo přeladěné odpružení verze 2010, nová povrchová úprava kol a příplatkové standardní airbagy. Zatímco točivý moment zůstal nezměněn, výkon modelu GT-R 2010 se zvýšil na 485 koní.
V roce 2011 byl původní model CBA-R35 nahrazen modelem DBA-R35. Tyto interní kódy odkazovaly na předpony tehdejších emisních norem. Spolu s tím byla upgradována též řídicí jednotka, změněno časování ventilů, zvětšeny sací otvory a namontován nový výfukový systém. Součástí byla také tužší vzpěra z uhlíkového kompozitu, větší přední brzdové kotouče, lehčí a tužší kola a nové pneumatiky Dunlop. Přibyly i nové prvky v interiéru, například možnost připojení iPodu. Výkon tohoto modelu dosahoval 530 koní a točivý moment 448 Nm.
V roce 2012 přišel model s výkonem 544 koní a točivým momentem 463 Nm spolu s novým krytem setrvačníku a přeladěným odpružením. Pro rok 2015 byl uveden model GT-R Nismo. Nissan zatím nepovažoval za vhodné znovu zvýšit výkon, ale odpružení bylo opět přepracováno pro lepší stabilitu a konzistentnější přilnavost. Brzdy byly optimalizovány a systém řízení znovu vyladěn. Dvacetipalcová kola, adaptivní světlomety a další decentní vylepšení dávaly najevo, že se jedná o nejnovější GT-R.
Model GT-R z roku 2017 byl uveden na trh pod kódovým označením 4BA-R35. Výkon dosahoval 565 koní, točivý moment 467 Nm a omezovač otáček byl posunut ze 7 000 na 7 100 otáček za minutu. Kabina se stala luxusnější než kdy dříve díky nové kůži, novému volantu a novému systému infotainmentu. V roce 2019 byl uveden na trh model GT-R 2020 opět s drobnými změnami. Došlo například k novému naladění převodovky, díky čemuž bylo možné řadit za pouhých 0,15 sekundy.
Co bude dál?
V roce 2022 příběh modelu GT-R zdánlivě skončil, protože řada trhů po celém světě oznámila, že model R35 vyprodala. V říjnu 2022 byl ale představen model GT-R 2023. Verze bude obdařena stejnými turbodmychadly jako v závodním modelu GT3, takže výkon se posune na 600 koní a 481 Nm.
Zdroj: hotcars.com, alvolante.it