Určitě jste to také někdy zažili. Jedete po dálnici cestovní rychlostí a najednou se před vámi z ničeho nic vytvoří kolona. Žádná nehoda nebo dopravní omezení typu práce na silnici se ale v blízkém okolí nenachází. Proč se tedy vytvořila kolona na dálnici, kde by reálně vůbec být neměla?
Zbytečné brždění
Ano, čas od času prostě řidič potřebuje dupnout na brzdy, ale rozhodně byste to neměli dělat bez zjevného důvodu. Jakmile se při jízdě na dálnici rozsvítí vaše brzdová světla, byť jen na okamžik, způsobíte hodně dlouhou řetězovou reakci. Auta za vámi totiž také budou muset zpomalit, čímž se zkomplikuje celý provoz. Brzdná reakce se totiž v průběhu času stává delší a delší. To nakonec může vést až k zastavení automobilu a kolona je na světě.
Jak by se na dálnici měly používat brzdy?
Asi si budete říkat, jak zabránit nelichotivému scénáři řetězové reakce, jejímž výsledkem je nakonec dlouhá kolona? Bezpečnost je vždy na prvním místě, ale při běžné jízdě na dálnici přeci brzdy nepotřebujete vůbec. Ano, jako řidič se samozřejmě můžete dostat do situace, kdy jednoduše zabrzdit musíte, ale v této chvíli byste měli být maximálně obezřetní. Může se totiž stát, že řidič za vámi nestihne dostatečně rychle zareagovat a nabourá do vás.
Zkušenější řidiči sledují při jízdě na dálnici vozovku daleko před sebou, takže mohou daleko lépe reagovat a zhodnotit nastalou situaci. K dostatečnému zpomalení často stačí dát nohu z plynu. Pokud provoz plyne přirozeným způsobem, neměli byste na dálnici brzdit vůbec. Nemáte k tomu přeci jediný důvod! Kromě toho zbytečné brždění více namáhá součástky auta, zvyšuje spotřebu paliva a pohodlí posádky také příliš neprospívá.
Kochání se kolem nehody
Projíždíte kolem dopravní nehody a záměrně zpomalíte, abyste se podívali, co se stalo. Děláte to taky? Pak způsobuje kolony na dálnicích! Tímto svým zpomalením můžete způsobit daleko více škody než užitku, protože celý provoz uměle zpomalíte. Je samozřejmě pochopitelné, že pokud se nehoda stane ve vašem jízdním směru, tak budete muset svou rychlost přizpůsobit nové situaci. Jakmile je ale nehoda v protijedoucím pruhu, nemáte přeci jediný důvod brzdit, a tím zpomalovat provoz na dálnici.
Kolony a počasí
Při mnohých dopravních výzkumech bylo prokázáno, že změna počasí přímo úměrně mění i chování řidičů. Jako řidiči bychom sice měli přizpůsobit svou rychlost a manévry povětrnostním podmínkám, ale není žádný důvod své řidičské návyky rapidně měnit. Proto je zcela nepochopitelné, že se někteří lidé šinou na dálnici pomalu v dešti, ostatní musí brzdit, a tím se opět uměle vytváří kolona na místě, kde by vůbec být nemusela. Pro některé je problémem i zapadající slunce.
Chováte se na dálnici zodpovědně? Pak byste neměli uměle vytvářet žádné kolony. Buďme všichni rozumní a zodpovědní. Pokud se budeme řídit jednoduchými pravidly, tak už se nebudeme muset zdržovat ve zbytečných kolonách.