Proč mají některá auta víčko nádrže vpravo a některá vlevo? Důvod vás překvapí

O důležitosti palivové nádrže se asi nemusíme příliš dlouho bavit. Je jednou z nejdůležitějších částí auta, bez níž se prostě neobejdete. Nedílnou součástí palivového systému je jak samotná nádrž, tak i víčko od plnícího hrdla.

Napadlo vás někdy, proč je u některých aut na pravé a u jiných vozidel zase na levé straně? Má to nějaký logický důvod nebo si konstruktéři dělají, co chtějí?

Žádný jednotný předpis neexistuje

I když Evropská unie vydává nové předpisy týkající se výroby nových automobilů obrovskou rychlostí, na víčko palivové nádrže a plnící hrdlo si zatím nevzpomněli. Naštěstí se stále starají pouze o downsizing a emisní limity.

Proto můžeme prohlásit, že v současnosti neexistuje žádný platný předpis, který by automobilkám přikazoval, na jakou stranu auta musí umístit víčko od nádrže. Mluvčí Fordu Mark Schirmer vysvětluje, že inženýři mohou ústí palivové nádrže umístit prakticky kamkoliv, ale vždy si vybírají to nejjednodušší řešení.

Dočkáme se někdy standardizace?

V tomto ohledu asi neexistuje jednoznačná odpověď. Našli bychom mnoho pozitivních i negativní faktorů, proč by měla mít všechna auta ústí nádrže na stejné straně. Jde přeci pouze o zvyk, co myslíte? Při příjezdu k benzínové pumpě je vám přeci úplně jedno, zda zajedete k pravému nebo levému tankovacímu stojanu. Proč by se tedy automobiloví konstruktéři měli přizpůsobit?

Pro laiky se zdá být konstrukce auta velice jednoduchá. Ve skutečnosti se musí do malého prostoru vměstnat spousta hadic, elektrických kabelů a dalších součástek. Někdy je daleko jednodušší vyvést ústí palivové nádrže na levý bok auta než se jej snažit tahat přes celou šíři karoserie na pro nás obvyklejší pravou stranu. I kdyby se konstruktéři stavěli na hlavu, tak jim v jejich dobrém úmyslu zabrání koncepce celého vozu. A dnes nebude nikdo nic předělávat jen kvůli tomu, že my jako řidiči chceme u všech aut víčko nádrže na jedné straně auta.

Co může nádrži bránit?

U podvozku se samozřejmě nenachází pouze palivová nádrž, ale kupříkladu rezervní kolo nebo něco jako velký reproduktor. V takovém případě je předem jasné, že ústí nádrže musí ustoupit důležitějším součástkám. V České republice a obecně v Evropě jsme zvyklí na pravostranné víčko od palivové nádrže. Například ve Spojených státech je to však přesně naopak.

Ale proč se o tom vlastně bavíme? Pokud se svým autem jezdíte už nějaký ten pátek, tak přesně víte, na které straně máte ústí od palivové nádrže. Při vjezdu na čerpací stanici se tedy bez většího přemýšlení zařadíte k pravostrannému nebo levostrannému stojanu tak, abyste nemuseli hadici tahat kolem zadní části auta. Jediný problém nastává při neustálém střídání aut.

Jak zjistit, kde mám nádrž?

Pokud neustále přesedáte z jednoho auta do druhého a nejste si jistí, kde je víčko palivové nádrže, podívejte se na přístrojovou desku. U ikony palivoměru se nachází malá šipka indikující právě stranu, na níž je vyvedeno ústí od nádrže. Všechna moderní auta touto vychytávkou disponují. A co dělat u těch starších? Nezbude vám nic jiného než před čerpací stanicí zastavit, vylézt a osobně se přesvědčit.

Čtěte také: Lamborghini Unicorn V3? Mladý Youtuber si supersport upravil a pojmenoval podle svého

Máte radši víčko od nádrže na pravé nebo levé straně auta? My si myslíme, že je to v konečném důsledku úplně jedno, hlavně že se nám podaří natankovat a můžeme spokojeně pokračovat v jízdě.

Autor: Martin Liška
ZAVŘÍT