Proč neodkládat ruku na řadicí páku?

Přidat na Seznam.cz

Mezi řidiči osobních i nákladních automobilů se vyskytuje mnoho těch, kteří při řízení uplatňují nejrůznější zlozvyky a nešvary. Dlouze bychom mohli polemizovat nad pozicí za volantem, telefonováním nebo rychlou jízdou. Jedním z velkých problémů je však odkládání pravé ruky na hlavici řadicí páky, čímž si nevědomky zaděláte na obrovský malér.


Proč to vlastně řidiči dělají?

Nejčastěji se s touto situací setkáme u řidičů, kteří drží volant pouze levou rukou a pro pravou tedy nemají ve volných chvílích připravenou žádnou činnost. Zejména kvůli pohodlí ji tak odloží na řadicí páce. I malá hmotnost však působí tlakem na převodovku při zařazeném rychlostním stupni, což rozhodně není dobré. Otázkou tedy zůstává, kam s volnou pravou rukou. Nejbezpečnější a nejednoduší je uchopení volantu oběma rukama, což nejen odbourá problém s převodovkou, ale také zvýší vaši bezpečnost. Vozidlo tak budete mít pod daleko větší kontrolou.

Anketa: Kde máte položenou pravou ruku při řízení?
Celkem hlasů: 102

Jak se převodovka ničí?

Přichází malé technické okénko, abyste získali lepší představu a hlavně důvod, proč si pravou ruku neodkládat na řadicí páce. Součástí mechanismu řazení jsou takzvané synchronizační kroužky, které vyrovnávají obvodovou rychlost mezi koncem objímky a jednom z dvojice kol převodu. Tyto převody se na hřídeli volně točí a to zásluhou kuželových plošek. Pokud bude někdo na páku tlačit, budou se tyto plošky třít o sebe, čímž se pochopitelně budou zahřívat. Důsledkem tohoto jevu je nemožnost zařazení převodového stupně bez zvukového doprovodu, který se lidově nazývá počítání zubů. Jediným řešením je použití meziplynů, jež dnešní řidiči běžně používat neumí.

 

Následky se odvíjí od typu vašeho vozidla

Míra negativních následků se bude nejvíce odvíjet od typu vašeho vozidla a převodovky. Zdaleka nejhůře dopadnou řidiči vozů klasické koncepce, kdy je řadicí páka přidělaná za zadní přírubě převodovky, neboť jsou zde táhla s objímkami jen krátká a velice tuhá. K opotřebení a ztrátě synchronizace však může docházet i u příčné zástavby hnacího hřídele. Důkazem je převodovka používaná u Fordu do dnešních dnů. U níž totiž velice často dochází ke ztrátě synchronů na třetím převodovém stupni, a to právě v důsledku odkládání pravé ruky na hlavici řadicí páky.

Pokud chcete předejít rozbití a opotřebení převodovky, pak jednoduše odkládejte pravou ruku jinam. Držte proto volant oběma rukama. Zejména v krizových situacích nebo za zhoršených povětrnostních podmínek budete mít vaše vozidlo více pod kontrolou.

Autor: Karel M.
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat

Články pro Vás

Potvrzuji, že odesláním tohoto formuláře vyjadřuji svůj souhlas s Všeobecnými smluvními podmínkami a beru na vědomí tyto Zásady zpracování osobních údajů společnosti VARIETY STYLE s.r.o.