Proč řada automobilek ustupuje od svých ambiciózních plánů na výrobu elektromobilů?

Mnoho výrobců automobilů postupně přehodnocuje své plány ohledně elektromobility. Nečekané zpomalení poptávky po autech na baterie, často podporované pouze pobídkami, vede výrobce ke změně strategií v oblasti elektromobilů. A tak zatímco dříve se v souvislosti s elektromobilitou skloňovalo „all-in“, v posledních měsících zaznívají z úst vrcholových manažerů automobilek mnohem opatrnější slova.

Aston Martin

Britský výrobce měl příští rok uvést na trh svůj první elektromobil nové generace, ale v únoru oznámil, že jeho uvedení na trh odkládá na rok 2026. U elektromobilů „poptávka spotřebitelů není taková, jak jsme si mysleli před dvěma lety,“ uvedl výkonný předseda společnosti Aston Martin Lawrence Stroll.

Audi

Generální ředitel společnosti Gernot Döllner již koncem roku 2023 oznámil, že chce zpomalit ambiciózní strategii pro elektromobily, která počítala od roku 2026 pouze s elektrickými modely. Audi se spalovacích motorů nevzdá minimálně do roku 2033.

Bentley

V roce 2020 společnost Bentley oznámila, že se do roku 2030 stane plně elektrickou značkou. V březnu letošního roku ale tehdejší generální ředitel Adrian Hallmark uvedl, že tento plán byl odložen – automobilka se bude zaměřovat na plug-in hybridní modely.

Ford

Rovněž Ford snížil plánované roční výdaje na elektromobily ze 40 % na 30 %, aby se údajně mohl více prostředků věnovat hybridům. Oznámil také, že upouští od plánovaného elektrického SUV a odkládá novou elektrickou verzi jednoho ze svých pick-upů. Již před několika měsíci došlo k přehodnocení plánu prodávat v Evropě do roku 2030 pouze elektromobily, a to kvůli nedostatečnému úspěchu těchto vozů v regionu.

General Motors

V červnu společnost GM snížila svou prognózu výroby elektromobilů pro rok 2024. Následující měsíc nepotvrdila svůj záměr vyrobit v Severní Americe do konce roku 2025 milion vozů poháněných bateriemi.

Maserati

Nové Maserati Quattroporte mělo být před několika měsíci představeno v plně elektrické verzi. Jeho představení pak bylo odloženo na rok 2025 a nyní se odkládá na neurčito, protože automobilka dočasně pozastavila jeho vývoj.

Důvodem zpomalení jsou prý pochybnosti o charakteru Quattroporte, nicméně k pozastavení projektu mohla vést i klesající poptávka po elektromobilech, kterou vedení Stellantisu zaznamenalo.

Nabíjení elektomobilu v garáži.
zdroj: unsplash.com

Mercedes

Zatímco v roce 2021 se Mercedes domníval, že by mohl dosáhnout 50% podílu elektrifikovaných vozidel v roce 2025, v únoru generální ředitel Ola Kaellenius posunul cíl na rok 2030. Manažer chtěl také ujistit zákazníky a investory, že německý výrobce může i nadále vyrábět spalovací motory a že je připraven investovat do modernizace této technologie i v příštím desetiletí.

Porsche

Poté, co Porsche uvedlo na trh jeden ze svých nejdůležitějších modelů, Macan, jako výhradně elektrický model, přehodnotilo své elektrické cíle a uvedlo, že do roku 2030 nedosáhne 80 % prodaných elektromobilů, jak dříve předpokládalo. „Přechod na elektromobily trvá déle, než jsme si mysleli před pěti lety,“ upozornil německý výrobce v prohlášení.

Renault

Cílem, který vyhlásil generální ředitel Luca de Meo na začátku roku 2022, bylo dosáhnout do roku 2030 stoprocentního prodeje plně elektrických vozů značky Renault. O něco více než dva roky později vrcholné vedení francouzské značky oznámilo, že bude v následujících 10 letech, tedy i dlouho po roce 2030, nabízet souběžně elektromobily a vozy se spalovacím motorem.

Volkswagen

Automobilka sice potvrdila své cíle v oblasti elektromobilů, které by podle plánů měly do roku 2030 tvořit 70 % prodejů v Evropě a 50 % v USA a Číně. V srpnu však technologický ředitel koncernu Thomas Schmall oznámil, že plány na výstavbu nových továren na baterie závisí na poptávce po elektromobilech.

Volvo

Švédský výrobce nebude mít od roku 2030 ve své nabídce pouze elektromobily, jak původně plánoval. Nyní chce, aby jeho prodeje tvořily z více než 90 procent vozy plug-in a zbývající procento tvořily vozy s mild-hybridním pohonem.

Zdroj: e-vai.com, autopartspro.co.uk, infomotori.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu