Proč vlastně jízda autem unavuje nejen řidiče, ale i spolucestující?

Nejen při každoroční cestě na letní dovolenou autem do Chorvatska se mnoha řidičům stává, že se během řízení otočí směrem na ostatní cestující a zjistí, že kromě nich všichni ostatní ve voze spí. S únavou a ospalostí často bojují i sami řidiči a zdaleka nemusí jet několik set kilometrů. Stačí pár desítek.

Dálniční hypnóza

Zatímco někteří s přicházející únavou bojují pomocí přestávek či otevřeného okénka, jiní dávají přednost hlasité hudbě a kofeinu. Co ale za únavou nejen řidičů, která se dá za jistých okolností pochopit, ale také spolupasažérů vlastně stojí? Pro tuto situaci existuje dokonce speciální termín „dálniční hypnóza“, jde o stav, kdy se podle našeho mozku snižuje potřeba věnovat pozornost okolí, protože jedeme po monotónní a svým způsobem předvídatelné trase. To je typické především po delší jízdu po dálnici. Předvídatelnost podporuje ospalost, nebo dokonce až stav podobný jakémusi transu. Někdy se může stát, že dotyčný člověk projede celý úsek silnice, aniž by si z něj cokoli pamatoval. A čím delší nezáživná jízda je, tím ospalejší nebo nesoustředěnější mohou řidiči, ale samozřejmě též spolucestující, být.

zdroj: freepik.com

Vibrace a ospalost

K tomu často přispívá, především při jízdě na dlouhou vzdálenost, i to, že cestování může spadat do přirozeného cirkadiánního rytmu člověka, kdy jsme ospalejší, typicky v časných ranních hodinách a uprostřed odpoledne. V neposlední řadě existuje také studie vědců z australské RMIT University, která ukazuje, že bdělost člověka ovlivňují rovněž vibrace jedoucího vozu, které uvolňují mozek i tělo. Jemné vibrace o nízkých frekvencích, které zažíváme při jízdě v osobních či nákladních automobilech, postupně vyvolávají ospalost i u lidí, kteří jsou odpočatí. Pokud je navíc člověk již před jízdou mírně unavený, stačí málo a vibrace ho ukolébají.

Vyřeší problém nové autosedačky?

Testování ukázalo, že ospalost se u řidičů projevila již po 15 minutách, v průměru byla nejvýraznější po půl hodině. Podle vědců by se mohlo jednat o to, že mozek se synchronizuje s vibracemi a přechází do rané fáze spánku. Vzhledem k tomu, že únava je příčinou mnoha dopravních nehod, často s tragickými následky, vliv vibrací na ospalost řidičů se dále zkoumá, a uvažuje se dokonce i o určitých změnách v konstrukci autosedaček, které by je mohly minimalizovat.

Zdroj: sleep.org, tandfonline.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu