Mluví se o něm jako o palivu budoucnosti, a přesto to vypadá, že tato technologie nemá ani zdaleka vyhráno. Jak dokazují poslední výsledky prodeje vodíkových vozidel na území Spojených států v minulém roce, zájem o vodík rapidně klesnul.
Jeden velký propad
Zájem o vodíkovou technologii nebyl v USA nikdy příliš vysoký a od roku 2018 se dokonce propadá. Jenže nyní přišla rána, jakou nikdo nečekal, Po 19% poklesu v roce 2019 se prodeje za rok 2020 propadly o více než polovinu na méně než tisíc prodaných kusů.
Pokud se podíváme konkrétněji na jednotlivé modely pak zjistíme, že Toyota Mirai se prodala ve 499 kusech, což je meziroční propad o 67 %. Hyundai NEXO ve 208 kusech a propad je tam již více než 22 %. U ostatních modelů, kterých bylo dohromady prodáno přibližně 230, zde opět prodej dosáhl poklesu o téměř 30 %.
Celý segment je tak v patrném úpadku, který byl způsoben hlavně současnou pandemickou situací. Promítá se na něm však i problém s nedostatečnou infrastrukturou. Počet veřejně dostupných stanic, u kterých může zájemce kdykoliv natankovat vodík do své nádrže, je velmi malý a to nejen na území Spojených států.
Problém jménem infrastruktura
V roce 2019 jich bylo na celé ploše rozlehlé země něco málo přes 40 a v loňském roce jejich počet nedosáhl ani 50. S podobným nedostatkem se musí vypořádat také řidiči v Evropě, kde je vodíkových stanic také velmi pomálu a u nás stojí pouze jedna jediná veřejná.
Pro pohledu na americký trend je tedy jasné, že se to vodíkové vozy nebudou mít v příštích letech vůbec jednoduché a klasické elektromobily budou i nadále válcovat prodeje. Velkou šanci však mají v sektoru nákladní dopravy, kde se ukazují, jako skvělá alternativa ke klasickým dieselovým motorům.