V roce 2022 se bude v Kataru konat mistrovství světa ve fotbale, což bude pro celý sportovní svět opravdu významná událost. Půjde totiž o první takto exotickou destinaci, a proto se všichni těší, s jakými esy se pořadatelé vytasí. Před nedávnem se na veřejnost dostala informace, že se během tohoto mistrovství budou po silnici prohánět autonomní vozidla Volkswagen.
Jak je na tom Volkswagen s technologií?
Volkswagen chce pochopitelně využít obrovského potenciálu autonomních vozidel, a proto plánuje jejich hustý provoz právě během mistrovství světa ve fotbale. Jednoduše tím fanouškům ukáže, že tato technologie má do budoucna opravdu smysl, a ti navíc získají jedinečný zážitek. Budou totiž jedněmi z prvních komerčně přepravovaných lidí, jejichž životy budou záviset na propracovaném počítači vozu. Technologickým základem bude ID Buzz concept, který se vydává po stopách legendárního Volkswagenu Transporter, ovšem v elektrické variantě.
Řidič bude stále za volantem
Autonomní technologie bude pracovat na 4. úrovni, což znamená, že bude počítač řídit vozidlo za všech běžných okolností až do doby, kdy se něco nepokazí. Pokud se objeví jakákoliv situace pod 4. úrovní, počítač jednoduše předá řízení lidské obsluze, která by se měla postarat o její bezpečné a rychlé vyřízení. Volkswagen si pochopitelně nevezme na triko desetitisíce přepravených mezinárodních účastníků mistrovství světa. Jestliže by se něco nepovedlo, byl by z toho obrovský skandál, který by mohl v krajním případě znamenat pád značky a tím pádem i revoluci v celém automobilovém průmyslu.
Bude Volkswagen připraven?
V letošním roce by měly začít probíhat rozsáhlé testy na uzavřených komunikacích, při nichž by měl ID Buzz concept prokázat, že se může stát plnohodnotným autonomním automobilem. Testovací provoz by měl započít až v roce 2021, ale i přesto by měli dostat inženýři německé značky dostatek času na vyladění všech much a detailů. Už nyní mají totiž dost kvalitní technologii od dceřiné automobilky Audi, která je v autonomním řízení dosti pokročilá.
Auto potřebuje speciální infrastrukturu
Aby bylo možné ještě lépe a bezpečněji naprogramovat, tak musí pořadatelé změnit některé prvky pozemních komunikací, aby si je autonomní auto lépe zapamatovalo. Pravděpodobně bude totiž jezdit pouze v uzavřené oblasti, kterou bude mít naprosto dokonale zmapovanou, a tudíž by zde nemělo dojít k žádným komplikacím. Vyžaduje to sice velké investice od pořádající země, ovšem v Kataru nejsou peníze absolutně žádným problémem.
Kde se budou autonomní auta pohybovat?
Všem nám je asi jasné, že se autonomní vozidla budou moci pohybovat pouze po vytyčených komunikacích a trasách. Je tedy velice pravděpodobné, že budou pendlovat mezi jednotlivými fotbalovými stadiony nebo mezi nejlepšími hotely a vybranými lokalitami města. Nikdo z návštěvníků tedy nebude mít moc vzít autonomní ID Buzz concept na delší výlet do pouště nebo na romantickou projížďku.
Pokud Volkswagen dokáže splnit své závazky, bude to pro něj obrovský technologický i marketingový úspěch. Najednou totiž ukáže kvalitu svého autonomního řízení v reálném provozu a ještě získá miliony potencionálních klientů. Vskutku geniální manažerský tah, nemyslíte?