Jistě si všichni pamatuje na legendární Škodu 1203, která brázdila naše silnice prakticky celé minulé století. Dnes už ji vídáme pouze sporadicky, avšak pokaždé se vybaví ty samé vzpomínky. Vůz byl koncepčně zastaralý již v době vyjetí na silnici, a proto bylo potřeba vyvinout zcela nový automobil, kterým se měla stát Škoda 1500.
Škoda 1203
Dvanáctsettrojka byla dlouhé roky pouze terčem posměchu a velmi tvrdé kritiky, dokonce ji mnozí uživatelé doslova nenáviděli. V dnešní době si však zaslouží trochu respektu a uznání, přeci jen se jednalo o první vůz takové koncepce mladoboleslavské Škodovky. I když ji někteří řidiči ze srdce nesnášeli, měla své kouzlo. Například do motorového prostoru se dalo dostat z pohodlí sedadla řidiče. Zezačátku však Škodu 1203 trápily velké technické problémy, které se nikdy nepodařilo zcela vychytat.
Jak vůbec začala výroba dodávek?
Nejprve bylo potřeba vyřešit zcela zásadní otázku, a to pohon. Motory dostupné v padesátých letech byly jednoduše slabé na to, aby utáhly plně naloženou dodávku. Bylo proto nutné vyvinout nebo vyrobit zcela novou a výkonnější pohonnou jednotku. Postupným vývojem vznikaly motory pro známé osobní automobily Popular a 1000 MB. Až v roce 1968 se podařilo vše doladit a k dispozici tak byla konečně jednotka, která výkonově zvládla i naloženou dodávku. I s tímto vylepšením byl však motor nejslabší součástí auta.
Škoda 1203 jde do výroby
Nacházíme se v roce 1968 a z výrobní linky sjíždějí první vozy Škoda 1203, avšak již v této době se všichni soustředí na modernizaci vozu naplánovanou na rok 1973. Nové motory byly vyladěné na 75 koní, což byl obrovský skok oproti původním agregátům. Zlepšení jízdních vlastností bylo značné, avšak největším problémem byla stále hlučnost. Všechny prototypy překračovaly povolené hlukové limity. Podle testovacích řidičů byla jízda dokonce nepříjemná, a to především při plné zátěži motoru.
Dokončení prvního prototypu
Š 778 byl typově označený nástupce Škody 1203. Pod vedením šéfa vývojového oddělení tak začal vznikat zcela nový projekt, který mohl zvrátit ekonomické dění v celém Československu. V březnu 1972 byl dokončen první funkční prototyp, vozidlo disponovalo třísedadlovou kabinou a nechyběly ani moderní posuvné dveře na straně spolujezdce. Vstup do zadního nákladového prostoru pak zajišťovaly klasické vzhůru výklopné jednokřídlové dveře.
Šasi však zůstalo stejné
Škoda 1500 však využívala původní šasi, byť notně upravené. Rozvor byl prodloužen, takže se změnily prakticky všechny základní parametry vozidla mimo výšky. Výsledný stroj byl tedy o něco větší než jeho předchůdce, Škoda 1203. Použití výkonnějšího patnáctistovkového motoru pak umožnilo konstruktérům zvýšit užitečné zatížení na 1250 kilogramů. Ohledně dynamických vlastností však mnoho informací nemáme. Vůz údajně disponoval výkonem 85 koní při 5300 otáčkách za minutu a maximální rychlost byla necelých 130 kilometrů za hodinu.
Proč vůz neuspěl?
Jak jistě tušíte, tento ambiciózní projekt nakonec dostal červenou. Uspěl by však v mezinárodní konkurenci, neboť měl promyšlenou konstrukci a konečně dostatečně výkonný agregát. Sériová produkce měla začít v roce 1976, avšak okolnosti osudu vše zařídily úplně jinak. Předsednictvo komunistické vlády veškeré podklady smetlo ze stolu a dalo přednost vývoji nového osobního automobilu společného s Německou demokratickou republikou. Tím pádem přišla Škoda 1500 o výkonný motor, takže se stala vlastně zbytečnou. Nebylo žádoucí vyrábět novou dodávku, která by nebyla lepší než její předchůdce.
Stejně jako u dalších projektů byli talentovaní konstruktéři odstaveni od rýsovacích prken vládnoucí stranou. Díky Škodě 1500 jsme mohli disponovat pevnými základy vnitrostátní nákladní dopravy, avšak strana chtěla vše jinak. Nyní můžeme pouze polemizovat, coby, kdyby.