Škoda Motorsport zažila v roce 2019 nejúspěšnější sezónu v historii. V roce letošním by se měl tým a celé oddělení motorsportu ještě více zaměřit na zákaznické týmy, protože ty s Fabii R5 získali mnoho vavřínů. Abyste ovšem v rally něco dokázali, musíte si vychovávat talentované závodníky již od útlého věku. Proto v roce 2020 Škoda Motorsport začíná spolupracovat s týmem Oliviera Solberga, kterému je pouhých 18 let.
Kde bude mladý Solberg závodit?
Je samozřejmě logické, že osmnáctiletého pilota nemůžete poslat ihned do prestižní kategorie WRC2, aby zde bojoval o titul. Daleko důležitější je sbírání cenných zkušeností a postupné zrychlování. Proto se Olivier Solberg společně se svým navigátorem Aaronem Johnstonem zúčastní podpůrné kategorie WRC3. Samozřejmostí je použití nejnovější závodní techniky z Mladé Boleslavi, tedy Škody Fabie R5 Evo. Jejich první soutěží bude Švédská rally, která se jede příští víkend.
Kdo vlastně Olivier Solberg je?
Jestli si myslíte, že jste jméno Solberg v kolotoči WRC už zaslechli, pak máte pravdu. Olivier je totiž synem známého norského soutěžáka Petera Solberga. Ten v roce 2003 získal dokonce titul mistra světa, a tak má mladý Olivier na co navazovat. Talent po otci ale rozhodně nezapře, protože už v 17 letech dokázal vyhrát Rally Liepaja a stal se tak nejmladším vítězem v soutěži řadící se do Mistrovství Evropy. Solberg junior už s Fabii R5 Evo testoval a nemůže si novou techniku vynachválit.
Jak vidí sezónu týmový šéf?
Šéf týmu Michal Hrabánek se na novou sezónu těší a vyhlíží další týmové úspěchy. „V roce 2020 se ještě více zaměříme na zákaznické týmy a podporu mladých i talentovaných jezdců. Jsme všichni nadšení, že můžeme pro letošní sezónu spolupracovat s Olivierem ve WRC3. Svůj um a rychlost už ukázal a tak bude zajímavé sledovat jeho zlepšování v průběhu celé sezóny.“ dodává šéf týmu Škoda Motorsport.
Škoda Motorsport jako líheň mistrů světa?
Olivier Solberg není jediný, kdo na začátku kariéry zvolil spolupráci právě s týmem z Mladé Boleslavi. V minulosti za volant Škodovky usedl například Andreas Mikkelsen, který si dokonce v letech 2011 a 2012 podmanil šampionát Intercontinental Rally Championship. Mikkelsen samozřejmě sedlal starší specifikaci Fabie S2000. Stejného úspěchu dosáhl v roce 2010 Juho Hänninen, jenž však ještě dokázal vyhrát kategorii SWRC v roce 2011 a o rok později se stal dokonce Mistrem Evropy. Mimochodem SWRC je předchůdce dnešního seriálu WRC2.
A co Jan Kopecký?
Nesmíme zapomenout ani na asi nejlepšího tuzemského pilota aktuálně soutěžícího v rally. Jan Kopecký je se Škodou Motorsport spojen po celou svou kariéru. V roce 2013 dokázal ovládnout Mistrovství Evropy v rally, což je pro českého pilota nevídaný úspěch. Už několik sezón vládne i Mezinárodnímu mistrovství České republiky v rally, kde je od roku 2015 až do současnosti prakticky neporažen. V roce 2018 pak Kopecký přidal titul Mistra světa v kategorii WRC2, což je nepochybně vrchol kariéry.
Kteří další jezdci začínali u Škody Motorsport?
Významnou roli hrála Škodovka také u Pontuse Tidemanda nebo Esapekky Lappiho, kteří se s vozy Fabia R5 stali Mistry světa ve WRC2. Ani po odchodu těchto dnes již známých rallyových jmen management týmu nezahálel a navázal spolupráci s dalším talentovaným pilotem. Tím byl Kalle Rovenperä, který taktéž získal titul v kategorii WRC2 Pro.
Je velká šance, že Olivier Solberg naváže nejen na úspěchy svého otce Petera, ale také na úspěch Škody Motorsport. Máme se tedy na co těšit.