Spojkové zlozvyky aneb spojka není jen postrachem žáků autoškol, nevědomky ji ničí i řada zkušených řidičů

I když se během posledních let auta v mnohém zmodernizovala a řízení se stalo jednodušším, stále platí, že spojkový pedál najdeme u většiny aut. Správné ovládání spojky je důležité nejen pro plynulost jízdy, ale i pro její životnost. Spojka je vlastně rozhraním mezi motorem a převodovkou vozidla, výkon motoru se přenáší na převodovku prostřednictvím spojky. Co spojce nesvědčí?

Nechávání nohy na spojce

Je poměrně běžnou praxí nechávat nohu na spojkovém pedálu, i když ho nepoužíváme. Opírání nohy o pedál a udržování sešlápnuté spojky ale způsobuje zapínání přítlačného talíře, což následně způsobuje částečný kontakt a tření. To přispívá k většímu opotřebení a zkrácení životnosti systému.

Současné sešlápnutí spojky a brzdy

Mnozí sešlapávají brzdový a spojkový pedál současně. Spojku je ale vhodné používat pouze v případě, že výkon motoru klesá a je třeba snížit rychlostní stupeň. V opačném případě spojku zbytečně zapínáte, což vede k opotřebení.

„Stání na spojce“ v koloně

K podobnému problému zbytečného sešlapávání spojky často dochází také při popojíždění v koloně aut. Rozhodně není vhodné „stát“ celou dobu na spojce. Z hlediska životnosti spojky je vhodnější ji sešlápnout, zařadit, popojet, opět sešlápnout spojku, vyřadit, zabrzdit a čekat. Nemusíte též popojíždět ihned pokaždé, když se auto před vámi pohne jen o malý kousek.

Červené světlo na semaforu.
zdroj: freepik.com

Používání spojky při zastavení ve strmém stoupání

Mnoho lidí nechává při čekání v prudkém stoupání spojku částečně sepnutou. Místo zatažení ruční brzdy používají techniku „poloviční spojky“, aby zabránili couvání vozidla. Tím však zbytečně zatěžují spojku. V takových podmínkách je vhodnější zatáhnout ruční brzdu.

Udržování spojky v záběru na semaforech

Při čekání na semaforu je lepší zařadit neutrál a sešlápnout brzdu, případně v kopci zatáhnout ruční brzdu. Nicméně někteří jedinci raději nechávají napůl sepnutou spojku. Udržování vozidla v poloze s napůl sepnutou spojkou vyžaduje nejen více úsilí a energie, ale vede též ke zbytečnému pálení spojkového obložení.

Další častou chybou je sešlápnutí spojky okamžitě, když se na semaforu objeví zelená, i když před vámi stojí dlouhá řada aut. Než se všechna rozjedou, uplyne často dost dlouhá doba, proč si tedy spojku zbytečně ničit.

Zdroj: cars24.com, yellowpages.ca

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu