Před několika týdny byly všechny motoristické weby plné prvního podniku mistrovství světa v rally WRC. Někteří z vás by tak mohli mít po krk nových Toyot nebo Hyundaiů či Fordů. Tento týden se na velice podobných tratích jela Rally Monte Carlo v kategorii historiků, takže mohli diváci obdivovat vozy Alpine, Porsche nebo Lancia. Jednoduše božské vozy ze zlaté éry rally závodů.
Jak Rally Monte Carlo probíhala?
Účastníci startovali z několika míst po celé Evropě, odkud se vypravili přímo do slunného Monte Carla, kde se mohli pochlubit svými nablýskanými plechovými miláčky. Samotná rally se pak skládala z několika uzavřených a otevřených rychlostních zkoušek, tudíž se řidiči ani navigátoři rozhodně nenudili. Tímto formátem se snaží organizátoři navázat na původní Rally Monte Carlo, která se začala jezdit v roce 1911. V prvopočátku závodění se účastníci pouze sjeli do Monte Carla, aby zde obdivovali své vozy.
Které vozy se mohou rally účastnit?
Rally Monte Carlo historiků má velice přísná pravidla, která posvětila samotná Mezinárodní automobilová federace FIA. Nemůžete se jí tak zúčastnit s jakýmkoliv automobilem, ale vaše náčiní musí splňovat dost přísné regule. Soutěž je totiž primárně vytvořena jako oslava ikonických vozidel, které se v minulém století proháněly po tratích ostrých rychlostních zkoušek. Vaše auto tedy musí být vyrobeno mezi lety 1911 a 1980 a alespoň jednou se muselo zúčastnit opravdové Rally Monte Carlo.
A co vozy skupiny B?
Pravý automobilový fanoušek se nyní zarazí, protože mu dojde, že tato událost přijde například o vozy Audi Quattro nebo Lancia Delta S4. Máte svatou pravdu, neboť tato kategorie vládla světu mistrovství světa v rally mezi roky 1982 a 1986. Proti těmto monstrům by neměly lehké a obratné vozy z 60. a 70. let příliš mnoho šancí. Druhým faktorem je bezpečnost, protože řízení vozů skupiny B je velice obtížné, navíc jsou tyto mašiny velmi cenné.
Kolik aut se objevilo na startu?
Na startu letošní Rally Monte Carlo historiků se objevilo 303 nádherných závodních strojů. Nemá cenu vyjmenovávat všechny vozy, a proto se zaměříme pouze na ty nejzajímavější. Za zmínku určitě stojí Lancia Stratos, která odstartovala nadvládu a dominanci italské značky v závodech rally. Překvapující je počet původních modrých vozů Alpine, jenž bylo na startu hned 10. Početní nadvládu však mělo německé Porsche, které v různých variantách zastupovalo hned pět desítek automobilů. K vidění byl však relativně vzácný Polski Fiat 125P.
Kdo se stal vítězem?
Vítězstvím na Rally Monte Carlo 2020 se mohl pyšnit Dán Henrik Bjerregaard a Čech Jaromír Švec v jejich nádherném Fordu Escort RS2000 z roku 1979. Na stupních vítězů je doplnila dvojice Rafael Fernandez Cosin a Julen Martinez Huarte s Lancií Fulvia HF 1,6 modelový rok 1970. Třetí místo pak opanoval Volkswagen Golf GTI z roku 1978 s posádkou Juan Carlos Zorilla-Hierro a Marcoz Guttierrez-Dominguez.
Letošní Rally Monte Carlo historiků je sice minulostí, ovšem za rok touto dobou se do Monaka opět sjedou nádherné speciály ze zlaté éry rally závodění. Rally historiků jsou vždy zajímavou odbočkou a zpestřením od jednolitých moderních wéercéček.