Časy se mění, do světa automobilového průmyslu přichází zcela nová éra a ten kdo nemá peníze na vývoj musí jít z kola ven. Pak je tu ale ještě ta možnost spojit síly s někým dalším a pustit se do vývoje platforem pro elektromobilitu a autonomních technologií na vlastní pěst.
Fúze je spíše akvizice
Přesně to je případ i nejnovější aliance skupin PSA a FCA, které se sdružují pod značku Stellantis. To, co je navenek prezentováno jako aliance se však ve výsledku zdá být prostě jen čistočistá obchodní záležitost, ve které si PSA nakoupila FCA pod svá křídla.
Z účetního hlediska se totiž PSA stává mnohem dominantnějším partnerem v této akvizici. Dokazuje to alespoň 741stránkový dokument, který v podstatě říká, že 11 členů představenstva Stellantic bude pocházet z PSA. FCA se díky tomu dostává ve vedení daleko menší schopnosti rozhodovat. Prvním ředitelem společnosti Stellantis se navíc stane současný generální ředitel skupiny PSA Carlos Tavares.
Někteří to nepřežijí
A co to tedy bude ve výsledku znamenat pro FCA? Jak známe právě ze skupin jako je FCA či PSA, méně dominantní značky mohou být v podobných aliancích postupně vysunováni až na okraj. Příkladem může být Chrysler, nebo například Lancia. Kdy jste od nich viděli naposled opravu podvedenou novinku?
Tavares se navíc nechal před nějakým časem slyšet, že podle jeho názoru se některým automobilkám nepodaří nadcházející časy přežit a bude to znamenat jejich konec. Nejspíše tím neměl na mysli přímo některá jména ze skupiny FCA, ale kdo ví.
K završení veškerých dohod a smluv ohledně Stellantisu by mělo dojít v prvním kvartále příštího roku. Kam se budou ubírat kroky nově vzniklé čtvrté největší automobilky světa je momentálně otázkou.