Elektroničtí asistenti jsou stále propracovanější technologií, ovšem jak ukázala studie od Insurance Institute od Highway Safety (IIHS), univerzity, a laboratoře MIT, tyto systémy bezpečnosti příliš nepřidávají. Rozptylují totiž řidiče a dávají mu onen pověstný klid při kterém si myslí, že všemocné technologie všechno obstarají za něj. Jenže tak to vůbec nefunguje.
Dávej pozor!
Výzkumný tým studoval řidičské návyky 20 dobrovolníků, kteří po dobu jednoho měsíce jezdily ve vozech vybavených nejrůznějšími asistenty. Výsledkem jejich zjištění bylo, že tyto subjekty měly mnohem větší sklony k sundavání rukou z volantu, ztrátě pozornosti od řízení, častější používání mobilního telefonu či vyšší interakce s předměty v interiéru.
Skupina byla rozdělena na dvě poloviny, přičemž první byla vybavena vozem Land Rover Range Rover Sport s adaptivním tempomatem, zatímco ostatní řidiči dostali Volvo S90 se systémem udržení vozidla v jízdním pruhu.
Zatímco na začátku testu byly u všech testovaným řidičské projevy zcela normální, po měsíci bylo jasné, že řidiči mají mnohem vyšší tendenci odklánět pozornost od řízení. „U řidičů byla více než dvakrát větší pravděpodobnost, že se po měsíci používání Pilot assist objeví známky uvolnění ve srovnání se začátkem studie,“ uvedl vedoucí výzkumu IIHS Ian Reagan – hlavní autor studie.
Jasné výsledky s nízkou relevancí
Studie jasně poukazuje na to, že asistenční systémy nejsou navrženy k tomu, aby nahrazovaly řidiče. Silnice jsou místem plným nepředvídatelných momentů, což vyžaduje, aby byl řidič neustále ve střehu. Na druhou stranu však nutno podotknout, že byť jsou výsledky studie zajímavé, ve skutečnosti byl testovaný vzorek velice úzký a celá studie netrvala příliš dlouho. Pokud by byl vzorek testovaných stonásobně vyšší a doba studie trvala kupříkladu rok, možná by byly výsledky úplně jiné.
Zdroje: IIHS