Automobilka Tesla patří dlouhodobě ve světě k největším inovátorům ve všech oblastech. Elon Musk je tak trochu blázen v tom nejlepším slova smyslu, neboť se snaží neustále posouvat nové hranice. Poslední dobou jste jistě zaznamenali souboj s Porsche o nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil, avšak nyní přichází Tesla s další novinkou. Na svých nových vozech chce používat nové, inovované stěrače. Lze je však nějakým způsobem vylepšit?
Kde se stěrače vůbec vzaly?
Mnozí by mohli namítat, že za více než sto let od vynalezení si stěrače prošly řadou inovací. Dnes se neovládají ručně, ale elektriky, disponují automatickou detekcí dešťových kapek nebo mají cyklovače. Principiálně jsou však úplně stejné, jako na počátku v roce 1903, kdy si tento vynález nechala Mary Andersonová patentovat. Mechanická ruka s gumovou stěrkou tak stále opisuje kruhovou výseč, čímž z okna stírá kapky. Nejde o nic zvlášť složitého, a možná proto neměli konstruktéři potřebu stěrače vylepšovat.
Inovace vlastně vůbec nejsou potřeba
Mnohdy se říká, že se dokonalost vylepšit nedá. U stěračů by to mohlo platit dvojnásob, neboť se v automobilové historii objevilo několik vozů, které se o určitou inovaci pokoušely. Žádný z nich nezaznamenal pronikavější úspěch. Zmínit můžeme například Mercedes W201 190E, u kterého byl použit jediný stěrač se specifickým pohybem, takže bylo zabráno 86 procent plochy okna. Zajímavé řešení přinesl v nedávné době i Seat. Ten se zase pokoušel uklidit stěrač do A sloupku, tato vývojová větev se však ukázala býti slepou.
Jak bude vypadat nový stěrač podle Tesly?
Základ bude pořád stejný, tedy pevné rameno s gumovou stěrkou. Trik je zakopaný ve směru pohybu. U nových modelů Tesla totiž nebude stěrač opisovat kružnici, ale bude se pohybovat horizontálně napříč celým sklem, čímž by konečně obsáhl plochu celého okna. Pohyb by měl být zajištěn elektromagnetickým systémem s unašečem, jež bude pravděpodobně schovaný pod kapotou automobilu. Takový stěrač tedy pokryje drtivou většinu plochy okna a zároveň by při provozu mělo docházet k prakticky nulovým energetickým ztrátám v důsledku tření mechanických částí.
Na hodnocení takového systému si budeme muset ještě hodně dlouho počkat. Zdá se to být dobrý nápad, avšak záhy se může snadno ukázat, že je elektromagnetický systém příliš drahý, a také velmi poruchový.