Prodej vozů japonské automobilky v roce 2022 sice v souvislosti se zpomalením výroby mírně „ubral plyn“, ale již třetí rok po sobě porazila skupina Toyota Motors německý koncern Volkswagen a zůstala největším prodejcem automobilů na světě.
Bezpečné první místo
Toyota se stala v loňském roce potřetí za sebou nejprodávanější automobilkou na světě, prodala o dva miliony vozů více než druhý Volkswagen. Japonská automobilka prodala 10,483 milionu vozidel, včetně své luxusní značky Lexus, odnože malých vozů Daihatsu a divize nákladních automobilů Hino.
Ve srovnání s předchozím rokem to představuje pokles o 0,1 %, tedy o 12 524 vozů, neboť Toyota bojovala s nedostatkem čipů i důsledky pandemie koronaviru, což znamenalo, že výroba nedokázala držet krok s vysokou poptávkou.
Značky Toyota a Lexus prodaly samostatně 9,567 milionu vozů. Z 10,483 milionu vozů, které skupina Toyota vykázala jako celosvětově prodané, bylo téměř 8,6 milionu zaznamenáno mimo Japonsko. Pokud jde o nejprodávanější modely, ve světě se nejvíce daří Toyotě Corolla a Toyotě RAV4, v Evropě pak Toyotě Yaris.
Závod mezi Toyotou a Volkswagenem
Toyota obhájila své výsadní postavení před koncernem Volkswagen, který zahrnuje značky Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra, Audi, Porsche, Lamborghini a Bentley. Skupina Volkswagen Group vykázala v loňském roce 8,263 milionu prodaných vozidel, což je o 7,0 % méně než v roce 2021. Po vyloučení divizí nákladních automobilů společností Toyota a Volkswagen vykázaly tyto společnosti 10,333 milionu, resp. 7,652 milionu prodaných vozidel.
V posledních deseti letech jsou to pouze tyto dvě společnosti, které si mění vedení v celosvětovém závodě o prodej nových automobilů. Japonský automobilový gigant vedl žebříček sedm z posledních deseti let, v letech 2012 až 2015 a 2020 až 2022. Volkswagen vyhrál v letech 2016 až 2019.
Jak se dařilo dalším automobilkám?
Skupina Hyundai Motor Group, která zahrnuje značky Hyundai, Kia a Genesis, v loňském roce vykázala 6,848 milionu prodaných vozidel, aliance Renault–Nissan–Mitsubishi 5,277 milionu prodaných vozů, což je o 22 % méně než v předchozím roce.
Skupina Stellantis, která zahrnuje čtrnáct značek včetně Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Maserati, Citroen a Peugeot, své prodeje za rok 2022 teprve oznámí, nicméně v roce 2021 vykázala přibližně 6,6 milionu prodaných vozidel.
Kde zůstala Amerika?
Americký automobilový gigant General Motors, který do roku 2008 držel sedmdesát sedm let vítěznou sérii v celosvětovém závodě o prodej, zatím nezveřejnil, kolik vozů prodal v roce 2022. Jeho prodeje ale již pět let po sobě klesají, z 10,01 milionu v roce 2016 na 6,3 milionu v roce 2021.
General Motors se na čele celosvětového žebříčku prodeje nových automobilů naposledy umístil v roce 2011 poté, co ukončil tříletou vítěznou sérii Toyoty, v důsledku toho, že automobilku negativně ovlivnilo v březnu 2011 zemětřesení v Japonsku a v říjnu 2011 záplavy v Thajsku.
Zdroj: infomotori.com, driving.ca