Triumph: Společnost, která ovládla město Coventry mnohem dříve než slavný Jaguar

Zahájení rozhlasového vysílání v Československu, atentát na Aloise Rašína nebo založení Československých státních aerolinií, to jsou jen některé události, které se staly v roce 1923. A co v témže roce zahýbalo automobilovým světem? Na silnice vyjelo hned několik nových typů automobilů, například Alfa Romeo RM, Fiat 502, Renault KZ nebo Triumph 10/20.

Historie lemovaná úspěchy

Vyprávět příběh značky Triumph není zcela jednoduché a zahrnout do něj všechny události, které v roce 1923 přiměly společnost k zahájení výroby automobilů, je ještě složitější. Triumph Motor Company byla britská společnost, která se proslavila výrobou jízdních kol, motocyklů i automobilů.

Jako datum založení značky se uvádí rok 1885, kdy Siegfried Bettmann, původem z Německa, založil v Londýně, kam emigroval, společnost S. Bettmann & Co. Společnost se zaměřovala na dovoz jízdních kol z Evropy do Anglie.

V následujícím roce se obchodní název změnil na Triumph a v roce 1887 se k Bettmannovi připojil společník Moritz Schulte, rovněž původem z Německa. O dva roky později partneři začali v anglickém Coventry vyrábět svá vlastní jízdní kola.

Společnosti se dařilo, a tak se v roce 1902 pustila rovněž do výroby svých vlastních motocyklů. O jejich motocykly byl brzy obrovský zájem a firma se dále rozrůstala, například během první světové války dodávala své motocykly nejen britské armádě, ale též spojencům. Úspěch ve světě motocyklů majitele společnosti přesvědčil k dalšímu odvážnému kroku – vstoupit i do světa automobilů.

Zrození Triumphu 10/20

Psal se rok 1923, když se na trhu objevil jejich první vůz – Triumph 10/20. Autorem konstrukce byl Arthur Alderson, kterému pomáhali Alan Lea a Arthur Sykes, zaměstnaní u společnosti Lea-Francis, jíž Triumph platil licenční poplatky za každý vyrobený vůz.

Vůz byl poháněn čtyřválcovým motorem s postranními ventily o objemu 1 393 cm³. Tento motor, který byl vybaven jedním karburátorem Zenith, dosahoval výkonu 23 koní při 3 000 otáčkách za minutu. To automobilu umožňovalo dosáhnout maximální rychlosti 84 kilometrů za hodinu.  

Triumph 10/20 byl veřejnosti představen jako dvoumístný otevřený cestovní vůz. O rok později byl představen i čtyřdveřový sedan Triumph 10/20. Šlo o první sériově vyráběný britský vůz, který měl hydraulické brzdy, zpočátku pouze na zadních kolech. Na svou dobu se jednalo o poměrně drahý vůz, cena se pohybovala okolo 450 liber.

Bílý vůz Triumph.
zdroj: unsplash.com

Vzestupy i pády

Firma ale nadále prosperovala především díky výrobě a prodeji motocyklů. Úspěch v automobilovém světě se dostavil až v roce 1927 s modelem Triumph Super 7, který se ve velkém vyráběl až do roku 1934. V roce 1930 se název společnosti změnil na Triumph Motor Company, přes veškerou snahu společnost nicméně nedokázala konkurovat velkým automobilkám na trhu a postupně se dostávala do stále větších finančních potíží.

V roce 1939 byla na společnost Triumph Motor Company dokonce uvalena nucená správa a továrna i vybavení byly nabídnuty k prodeji. O rok později byla továrna v Coventry vybombardována. V roce 1944 značku zachránila společnost Standard.

Na počátku padesátých let bylo rozhodnuto používat jméno Triumph pro sportovní vozy a Standard pro sedany. V roce 1953 spatřil světlo světa Triumph TR2, první z řady sportovních vozů TR, které se vyráběly až do roku 1981. Již v roce 1960 ale byla automobilka Standard-Triumph koupena společností Leyland Motors Ltd. Posledním modelem Triumphu byl Acclaim, představený v roce 1981. Jméno Triumph definitivně zmizelo v roce 1984.

Zdroj: richardlangworth.com, goodwood.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu