Kamiony. Na silnicích se s nimi potkáváme dennodenně. Většinou je vnímáme jako příčinu kolon, smrtelných nehod či obtíží spojených s jejich předjížděním. Je pravda, že vzhledem k neustále rostoucímu počtu kamionů na našich silnicích s nimi určité komplikace souvisejí. Na druhou stranu si ale často především díky nim můžeme v obchodech vybírat z široké nabídky zboží pocházejícího z různých koutů světa. Od potravin přes kosmetiku, oblečení až po elektroniku. Dnes se zaměříme na jeden zajímavý detail, který s kamiony souvisí. Všimli jste si, že kamiony, které vídáme v amerických filmech, se od těch, které potkáváme na našich silnicích, nápadně odlišují? Jistě ano. Víte ale proč?
Příčinu hledejte v motoru
Základní rozdíl mezi evropskými a americkými kamiony je patrný na první pohled už z dálky. Zatímco evropské kamiony mají přední část kabiny plochou a rovnou, kabina amerických kamionů je protáhlá směrem dopředu. Důvodem je rozdílné umístění motoru. Americké kamiony mají svůj motor umístěný právě v oné protažené přední části kabiny, zatímco u jejich evropských sourozenců je motor ukrytý pod kabinou.
Přednosti americké verze
Řidiči kamionů i obyčejní lidé se už celé generace přou o to, která konstrukce kamionu je výhodnější. Pravdou je, že obě dvě mají své nesporné výhody i nevýhody. V případě motoru umístěného před kabinou řidiče, jak tomu je u americké verze nákladních vozů, spočívá hlavní výhoda především ve větší bezpečnosti pro řidiče v případě nehody. „Nos“ kamionu totiž v případě nárazu funguje jako přirozená deformační zóna automobilu. Kromě toho má řidič amerického kamionu v kabině i více místa, což je při cestování na velké vzdálenosti vítaným bonusem. Další výhodu oceňují především mechanici, pro které je v případě závady snazší motor opravit, neboť je k němu lepší přístup.
Přednosti evropské verze
I evropská varianta kamionů disponuje určitými výhodami. Patří mezi ně především lepší viditelnost z kabiny a s tím související snazší ovládání vozu, dále nižší hmotnost i spotřeba paliva v porovnání s kamiony amerického typu. Vzhledem ke konstrukci evropských silnic a dálnic nejsou pro svou velikost, hmotnost a náročnost na řízení klasické americké kamiony v řadě zemí Evropy povoleny. Naopak nevýhodou evropského typu konstrukce je obtížnější údržba motoru a menší bezpečnost i prostor pro řidiče.
Zdroj: trucknews.com