V zimě je třeba nechat auto před jízdou zahřát, manuální převodovka je úspornější, SUV bezpečnější aneb mýty o autech, kterým někteří z nás stále věří

Automobily byly bezpochyby jedním z důvodů rychlého pokroku lidstva v minulém století, protože nám umožnily dostat se tam, kam jiné, starší dopravní prostředky, nemohly. Přestože jsou auta samozřejmou součástí každodenního života většiny z nás, mnoho věcí, o kterých si myslíme, že o nich víme, ve skutečnosti nejsou zcela pravda. Jaké mýty patří k nejčastějším?

Zima a zahřívání motoru

Tento mýtus je stejně rozšířený jako samotná auta. V zimě mnoho lidí ráno nastartuje svá auta a před jízdou je nechá nějakou dobu běžet na volnoběh. Je to proto, že auto se přece musí zahřát, než s ním můžeme někam vyrazit, jinak riskujeme, že se sníží životnost motoru. I když tomu tak kdysi bylo, u moderních automobilů to neplatí.

Logika zahřívání spočívala v tom, že motor potřebuje nějaký čas na to, aby upravil množství nasávaného benzínu podle teploty, což platilo v době, kdy auta ještě měla karburátory. Moderní automobily mají ale čidla, která regulují množství benzínu potřebné pro aktuální teplotu. Zahřívání motoru tak ve skutečnosti škodí, protože nadbytečný benzín, který do motoru během zahřívání nakonec napumpujete, může proniknout do stěn válců motoru a smýt z nich olej.

Auta při havárii vždy explodují

Auta ve filmech jsou často poměrně výbušná. Končí v plamenech při sebemenší nepříjemnosti, ať už jde o zásah jedinou kulkou, nebo o náraz do stromu. Pokud auto spadne ze skály, je téměř jisté, že vyletí do vzduchu ve velké ohnivé kouli. To není jen „urážka“ odborníků, kteří se starají o to, aby auta byla bezpečná, ale ovlivňuje to i rozhodování lidí při autonehodě. Lidé se často k havarovaným vozidlům nepřibližují ze strachu, že začnou hořet. Neříkáme, že havarovaná auta nikdy nevybouchla, ale zdaleka k tomu nedochází tak často, jak si většina z nás myslí.

SUV a jiná větší vozidla jsou bezpečnější

Největším argumentem ve prospěch vozů SUV je, že jsou bezpečnější. Je to i intuitivní, protože větší vozidla by se měla obtížněji převracet. Mnoho lidí si SUV vybírá právě kvůli bezpečnosti, nicméně se ukazuje, že vozy SUV jsou ve skutečnosti náchylnější k převrácení než jiná vozidla. Jejich hmotnost a velikost působí ve vysokých rychlostech proti nim. Toto riziko převrácení v podstatě neguje jiné bezpečnostní výhody, které mohou opravdu mít.

Manuální versus automatická převodovka

Zdá se, že téměř každý, kdo se naučil řídit s manuální převodovkou, jí dává přednost před automatickou. Jedním z hlavních důvodů, které lidé uvádějí na podporu své preference, je úspora paliva, manuální převodovky jsou podle nich úspornější. Tato představa je ale nepřesná.

Zatímco manuální převodovky z minulých let byly opravdu při nižších rychlostech úspornější, protože automatická převodovka řadí stále, na rozdíl od manuální převodovky s občasným zařazením neutrálu, dnes už to neplatí. Díky technologickému vývoji jsou dnešní automaty stejně úsporné. Ve skutečnosti jsou automaty při vyšších rychlostech efektivnější, protože motor musí díky většímu počtu převodových stupňů pracovat méně. Záleží tak spíše na osobních preferencích.

Natankujte benzín ráno, za stejnou cenu natankujete víc

Důvodem tohoto mýtu je tvrzení, že protože je ráno větší zima a benzín je hustší, dostanete ho více. Zní to sice vědecky, ale ve skutečnosti to tak není, protože palivo je uloženo v podzemní nádrži, kde je stálá teplota.

Zdroj: popularmechanics.com, auto.howstuffworks.com, consumerreports.org

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu