Vibrování volantu: Zdánlivě malý problém, který se ale nevyplatí ignorovat

Brzdy jsou bezpochyby jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Bez funkčního brzdového systému je provoz vozidla životu nebezpečný pro vás i pro ostatní. Jedním z varovných signálů, že s brzdným systémem není něco v pořádku, je klepání nebo vibrování volantu.

Co se děje, když brzdíme?

Moderní vozidla jsou vybavena hydraulickým dvouokruhovým brzdovým systémem. Při sešlápnutí brzdového pedálu se zvýší tlaková síla v posilovači brzd a přenese se na brzdové destičky. Ty se společně pohybují a tlačí na brzdové kotouče umístěné za koly. Účinek brzdové soustavy se podle odborníků rozděluje přibližně z 64 % na přední nápravu a z 36 % na zadní nápravu. Tím se zabrání zablokování zadních kol, které by způsobilo vybočení vozidla. Funkce jako ABS nebo ESP dále zvyšují bezpečnost při brzdění. V nejlepším případě je brzdění komfortní a nenarušuje běžný průběh jízdy. Pokud tomu tak není, je to signál, že je s brzdovým systémem něco v nepořádku.

Problémem jsou nejčastěji brzdové kotouče

Pokud slyšíte při brzdění skřípání či drnčení nejčastějším důvodem jsou opotřebované brzdové destičky. V důsledku toho pak dochází k tření destičky o brzdový kotouč. Čím déle budete čekat, tím více riskujete nejen svou bezpečnost, ale i poškození brzdového kotouče. Právě nerovnosti a poškození brzdových kotoučů jsou nejčastější příčinou vibrování volantu během brzdění.

Poškodit brzdové kotouče si ale můžete i způsobem své jízdy. Pokud například brzdy nevhodně používáte při jízdě z kopce, dochází k žhavení brzdových kotoučů. To způsobí jejich změknutí, a při každém sešlápnutí brzdy tak dochází k deformaci kotouče, výsledkem je zvlněný brzdový kotouč. Proto byste měli při jízdě z kopce brzdit motorem. Nezapomeňte na to, že při výměně brzdových kotoučů  je nutné vždy vyměnit také brzdové destičky. Šetřit na nesprávném místě se nevyplácí.

Na vině ale mohou být i kola či části podvozku

V případě, že vibrace na volantu nepociťujete jen při brzdění, ale rovněž během jízdy, příčinou je většinou poškozená pneumatika či disk kola. Druhou možnou variantou je špatné vyvážení kol neboli geometrie. Pokud se neprokáže ani to, viníkem bude závada na tlumiči nebo podvozku.

Zdroj: brakeworks.com, quora.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu