Jak se během let změnila Formule E?

Formule (zdroj foto: freepik.com)

Letos jsme se dočkali již páté závodní sezóny těchto čím dál tím populárnějších elektrických formulí. Jen malé procento sledujících je ovšem sleduje od jejich prvopočátku, a proto si neuvědomují, jak velký pokrok, za tak krátkou dobu urazily. Celá série však patří k nejlepším a nejnapínavějším závodním šampionátům na světě, čímž se hlasitě hlásí o pozornost.

Dnes se elektrickým formulím už nikdo nesměje

Doby, kdy se elektrickým formulím všichni posmívali, jsou pryč. Dnes se k tomu nikdo neodvažuje, neboť za pět let urazily tyto vozy neuvěřitelný technologický pokrok, na kterém by jednotlivé automobilky pracovaly možná desítky let. Zpočátku je nikdo nebral vážně, ale poslední sezóna potvrdila, že se ve Formuli E odehrávají velice těsné souboje o pozice po celou délku závodu. Zájem o tuto sérii potvrzují i další vstupy automobilek, v příštích letech se naplno zapojí i německé Porsche.

Baterie prošly obrovským vývojem

Na začátku všeho měl každý jezdec k dispozici na závod dvě totožné formule, neboť baterie ještě neměly takovou kapacitu, aby monopost zvládly pohánět po celý závod. Jejich výdrž se pohybovala přibližně okolo 25 minut závodní jízdy, což opravdu není mnoho. Proto organizátoři vymysleli zcela nevídanou věc – a to výměnu vozu během zastávky v boxech. Běžně se mění jezdci, pneumatiky, ale ve Formuli E se měnily celé monoposty. S nástupem druhé generace elektrických formulí se však zvětšila i kapacita baterií. Nyní již zvládnou přibližně 50 minut ostrého závodního tempa.

Nikdy se při závodě nebudete nudit!

Můžete se zeptat kteréhokoli diváka této závodní série a všichni do jednoho vám řeknou, že ještě nezažili nudný závod. Ty totiž probíhají uvnitř velkoměst na improvizovaných tratích, kde se v některých místech ani nevejdou dva monoposty vedle sebe. Stačí pouze malá jezdecká chyba a uražené kolo či přítlačné křídlo na sebe nenechá dlouho čekat. Na zajímavosti a atraktivitě přidává také fakt, že jsou prakticky všechny monoposty stejné. Liší se pouze pohonnými jednotkami a vlastním nastavením, které si každý jezdec sám vytvoří.

Podívat se můžete i na neobvyklý doplňkový závod

Pokud se alespoň trochu zajímáte o motorsport, pak jistě víte, že během jednoho závodního víkendu nezávodí pouze jeden šampionát. Kupříkladu při víkendu Formule 1 se na trati vystřídají i doplňkové série, které mají za úkol vychovat další hvězdy primárního šampionátu, ale hlavně mají bavit diváky na tribunách. Jaguar I-PACE eTROPHY to splňuje naprosto dokonale. Vidět závodit nadupaná monstra nebo formule je zážitek, ale vidět bok po boku dva SUV vozy řítící se úzkou uličkou uprostřed New Yorku, to je opravdu nezapomenutelné.

Formule E stále láka nové automobilky

Jak už bylo řečeno, od prvopočátku se toho hodně změnilo. Jednou z naprosto zásadních změn byl i vstup automobilek a továrních týmů, které pozvedly úroveň celé série. Příští rok, tedy v šesté závodní sezóně, se na startovním roštu bude nacházet hned 8 automobilek. Porsche, Mercedes, Audi, BMW, Nio, DS, Nissan a Jaguar se budou opět prát o cenné body v uličkách těch nejhezčích a nejznámějších světových měst. Takový přetlak technologie a historie nenajdete nikde jinde.

Lákadlem jsou i známá jména

Posledním a asi největším lákadlem na Formuli E jsou světoznámá jména závodních pilotů. Nalezli bychom mezi nimi například Felipeho Massu, který jezdil dlouhá léta za Ferrari a Wiliams ve Formuli 1. Takto bychom mohli pokračovat do nekonečna. Někteří z pilotů dokonce prohlašují, že nikdy nezažili lepší závodění, než v elektrických formulích. Každý profesionální řidič totiž touží po ryzím adrenalinovém soupeření bez velkého mediálního tlaku a strategicky svazujících pokynů.

Letošní sezóna sice skončila, ale týmy už se plně připravují na sezónu příští. Měla by být ještě napínavější, najděte čas a alespoň na jeden závod se podívejte. Jistě toho nebudete litovat.

Autor: Michaela Richterová
Prohlédnout si všechny fotografie (5)

Mohlo by Vás zajímat​