Pokud jste někdy řídili auto s automatickou převodovkou, jistě jste zjistili, jak trapně jednoduché je jeho řízení. Potřebuje prakticky pouze jednu ruku a jednu nohu. Existuje ovšem několik situací, kterými si stoprocentně automatickou převodovku svého vozu zničíte. Snažte se proto vyvarovat následujícím pěti případům. Odměnou vám budou ušetřené peníze za výměnu převodovky.
Nevyřazujte na neutrál za jízdy
Mnoho řidičů si myslí, že pokud za jízdy zařadí manuál a opětovně zařadí rychlost, pak ušetří. Opak je ovšem pravdou. Některé typy automatických převodovek tuto změnu při jízdě dokonce neumožňují. Princip totiž tkví v tom, že má řidič zařadit D pro jízdu a až do jejího ukončení by s převody neměl nijak manipulovat. Nemá ani smysl vyřazovat při stání na semaforu, protože pak mnoho lidí zapomene na zpětné zařazení.
Nesprávné používání parkovací brzdy
Další typickou chybou je špatné parkování v kopci, a tedy špatné využívání parkovací brzdy P. Jde o malou páčku, která zapadne do ozubeného soukolí a není proto určena k tomu, aby dvoutunové auto držela na místě v prudkém kopci. Podobně nebezpečné je řazení P při pomalé jízdě, moderní převodovky to sice neumožňují, ale u starších typů by se vám to mohlo podařit. Poté už vás bude čekat jenom kompletní výměna převodového ústrojí.
Neměníte pravidelně olej
Olej by se měl pravidelně měnit v každém zařízení, které jej potřebuje ke svému provozu, převodovku nevyjímaje. Bohužel mnoho výrobců tuto servisní výměnu v plánech vynechá, takže na ni někteří řidiči zapomenou. Olej je dobré měnit přibližně po 60 000 kilometrech, avšak některé převodovky si výměnu žádají ještě o dost dříve. Zejména při koupi ojetého vozu s automatickým řazením si na olej dejte pozor. V opačném případě vás bude čekat nepěkné překvapení v podobně koupě nové převodové skříně.
V žádném případě auto neroztahujte
Už principiálně by se auto s automatickou převodovkou nemělo roztahovat, nicméně někteří řidiči se o to stále pokoušejí. Vy to však nikdy nedělejte. Pokud bude potřeba vozidlo vytáhnout například z příkopu nebo ze závěje, zařaďte neutrál a pokud možno nechte běžet motor. Ten bude do převodovky čerpat olej a díky tomu ji nezadřete. V návodu k vozidlu bude určitě uvedeno, za jakých podmínek lze s vozidlem manipulovat na neutrál, proto se na tuto kapitolu podrobně zaměřte.
Nebojte se šlápnout na plyn
Tady se jedná spíše o otázku jízdního stylu, než o technický problém. Pokud chcete rychleji akcelerovat, dejte převodovce signál v podobě rychle sešlápnutého pedálu plynu až na doraz. Počítač vyhodnotí ostřejší zrychlení a převodovka bude řadit ve vyšších otáčkách, čímž se vám dostane daleko většího výkonu. Moderní auta tímto pohybem snadno pochopí, co se chystáte udělat a celé vozidlo takovému manévru přizpůsobí.
Automatická převodovka je velice pohodlná zejména do města, kde by vás neustálé řazení jenom otravovalo, avšak má svá úskalí. Pokud chcete, aby vám vydržela co nejdéle, řiďte se našimi radami.