Škoda Octavia 1,9 TDI je v našich končinách doslova legendární automobil – a to zejména díky pevné karoserii, kvalitnímu a málo poruchovému motoru a také díky enormně nízké spotřebě. Právě na její test se zaměřili analytici z automobilového magazínu, kteří se rozhodli zjistit, kolik reálných kilometrů ujede tento vůz na jeden litr nafty.
Proč je auto tak populární?
Mnoho lidí si Octavii 1,9 TDI kupuje hlavně kvůli motoru. Ten je totiž zárukou mnoha set tisíc najetých kilometrů bez závažnější závady. Výkon 90 koní z vás sice neudělá závodníka Formule 1, avšak na běžné používání a každodenní ježdění bohatě dostačuje. K experimentu byla vybrána Octavia s nájezdem přes 703 tisíc kilometrů, což je na osobní automobil skutečně obrovská vzdálenost.
I po takové ujeté vzdálenost však Škodovka překvapila nejen dobrým technickým stavem, nízkou úrovní koroze, ale také vysokým zbývajícím výkonem. Možná si budete říkat, že tak dobrému stavu musela odpovídat i cena, avšak tento vůz byl pořízen v přepočtu pouze za 6 tisíc korun.
Auto se muselo nejprve připravit
Po zakoupení byla Octavia kompletně zbavena i poslední kapky nafty. Autoři testu pak do nádrže zpět vylili litrovou PET láhev obyčejné motorové nafty, kterou se vůz běžně tankuje. Tím bylo pole pro velice zajímavý experiment připraveno. Zbavit takové auto všeho paliva není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Mimo vypuštění bylo totiž nutné kompletně vysušit jak nádrž, tak palivové vedení, aby se nestalo, že Octavia pojede na výpary. Musíme však uvést na pravou míru, že do palivového systému bylo nutno stříknout dalších 100 mililitrů paliva, neboť by jinak bájná Škoda Octavia 1,9 TDI nenastartovala.
Jak probíhal samotný test?
Všechny potřebné procedury byly dokončeny, tudíž mohl tento očekávaný test začít. Co nejúspornějším způsobem se tedy analytici vydali na cestu po britských silnicích. Jízda trvala celkem 58 minut a 15 sekund, než auto vypovědělo službu. Ujetá vzdálenost byla 42,8 kilometru, z čehož snadno můžeme vypočítat průměrnou spotřebu 2,34 litru na 100 km. Pro hnidopichy musíme dodat i údaje se vstříknutou naftou do palivového systému. V takovém případě by hodnota průměrné spotřeby skončila na číslu 2,57 l/100 km. Podobně nízké spotřeby nedokáží dnešní naftové automobily s filtry pevných částic a přidanou močovinou dosáhnout.
Na papíře vypadají údaje o spotřebě velice pěkně, jinou věcí je ovšem jejich reálné potvrzení, což Škoda Octavia 1,9 TDI s přehledem dokázala. Vůz starý přes 20 let však nedokáže moderním konkurentům oponovat v čistotě výfukových plynů, což je v dnešní době naprosto zásadní téma.