Volkswagen Passat: Vůz, jehož úspěch trvá již půl století

Od roku 1973 se pro VW Passat v Evropě rozhodlo více než 23 milionů motoristů, po započtení čínských a amerických řidičů se toto číslo zvýší na více než 30 milionů. Letos slaví tento vůz padesát let své existence, a tak stojí za to připomenout některé z důvodů, které přispěly k tomu, že se stal druhým nejprodávanějším vozem wolfsburské společnosti všech dob. Překonal ho pouze VW Golf.

Symbol statusu

Praktičnost, pohodlí, robustnost a spousta místa v interiéru, to jsou hlavní vlastnosti, které v kombinaci s elegantním stylem, který se v průběhu osmi generací stával stále agresivnějším a podmanivějším, umožnily Volkswagenu Passat etablovat se jako skutečný symbol statusu a stát se první volbou mnoha řidičů, kteří hledají pohodlného a spolehlivého společníka na dlouhé cesty.

Volkswagen Passat B1

První Volkswagen Passat, uvedený na trh v roce 1973 a vyráběný do roku 1980, sdílel svůj mechanický základ s pohonem předních kol s Audi 80, po němž zdědil i čtyřválcové motory o objemu 1.3 litru s výkonem 60 koní a o objemu 1.5 litru s výkonem 75 koní. Ve srovnání s VW K70, od kterého přebral štafetu, působil VW Passat mnohem praktičtějším a modernějším dojmem.

Slavný designér Giorgetto Giugiaro, který stojí za VW Golf, pracoval také na designu VW Passat. O rok později dostal model i kombi verzi a od roku 1979 byl nabízen také v temperamentní verzi s motorem o objemu 1.6 litru a výkonu 110 koní.

Volkswagen Passat B2

Passat druhé generace, vyráběný v letech 1980 až 1988 na mírně protaženém podlahovém prostoru modelu B1, si zachoval styl a proporce svého předchůdce. Nabídka byla doplněna o verzi Volkswagen Santana.

„Dobrodružství“ VW Passat se rozšířilo i do Severní Ameriky, kam vůz dorazil v roce 1982 pod názvem Quantum.

Volkswagen Passat B3

Třetí generace Volkswagenu Passat z let 1988 až 1993 byla první, která byla postavena na platformě navržené výhradně firmou z Wolfsburgu. Karoserie nového modelu, pro kterou byla charakteristická přední maska bez mřížky chladiče připomínající staré Volkswageny 411 a 412, měla modernější a uhlazenější tvary než hranatí předchůdci.

Benzinové motory poháněné vstřikováním se staly plynulejšími a jejich příčné uspořádání umožnilo použití systému trvalého pohonu všech kol, který ve spojení se spojkou zaručoval plynulé a automatické rozdělování točivého momentu mezi obě nápravy.

Volkswagen Passat B4

Čtvrtá generace Volkswagenu Passat, vyráběná v letech 1993 až 1997, nedostala oproti předchozímu modelu žádné podstatné konstrukční změny.

Velký krok kupředu ale zaznamenala bezpečnost. Vůz se pyšnil airbagem i pro spolujezdce a bezpečnostními pásy s předpínačem. V nabídce motorů debutoval motor 1.9 TDI s přímým vstřikováním nafty. Tento čtyřválec o výkonu 90 koní při maximální rychlosti téměř 180 km/h zajišťoval deklarovaný dojezd více než 1 300 km na plnou nádrž.

Pohled na VW Passat zezadu.
zdroj: pixabay.com

Volkswagen Passat B5

Pátá generace Volkswagenu Passat, která byla úzce spřízněná s Audi A4, po němž zdědila podélné konzolové uspořádání motoru i propracované zavěšení předních kol s vysokými rameny, debutovala v roce 1996 a vyráběla se až do roku 2005.

V roce 2001 došlo k drobné změně designu. Model se objevil s novými předními a zadními světly, nárazníky a maskou. Výsledkem mimořádně důkladné studie aerodynamiky byla hodnota Cx 0,27, která patřila k nejlepším ve své třídě. Aktivní bezpečnost zvýšilo ABS ve standardní výbavě, elektronická kontrola stability a pohon všech kol s názvem 4Motion.

Volkswagen Passat B6

Šestá generace modelu vyráběná v letech 2005 až 2010 opustila platformu Audi a převzala upravenou a prodlouženou platformu VW Golfu. Příčné uložení motorů a mnoho mechanických komponentů, jako je například multilinkové zavěšení kol, bylo odvozeno právě od této „sestry“.

Pokud jde o motory, nejdůležitější novinkou roku 2008 bylo uvedení benzinového motoru 1.4 TSI se systémem dvojitého přeplňování, v nízkých otáčkách pracoval objemový kompresor, ve vysokých otáčkách turbodmychadlo.

Na vrcholu nabídky stála výkonná verze R36 s motorem o výkonu 300 koní. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h.

Volkswagen Passat B7

Sedmá generace Volkswagenu Passat, která byla uvedena na trh v roce 2010 a vyráběla se do roku 2014, byla uvnitř téměř totožná se svým předchůdcem, ale zvenku byla zcela nová.

Objevila se také „terénní“ varianta Alltrack kombi, která disponovalo o 30 milimetrů zvýšenou karoserií a pohonem všech kol.

Volkswagen Passat B8

Osmá generace VW Passat, představená v roce 2014, získala v následujícím roce zlatou cenu iF Product Design Award, jednu z nejprestižnějších světových cen za design. Dnes prodávaný model se v roce 2019 dočkal „aktualizace“ v podobě nově tvarované masky chladiče, nárazníků a předních světlometů s technologií Matrix LED.

Tento vůz, který je téměř o 70 cm delší než jeho předchůdce z roku 1973, se může pochlubit nejmodernějšími elektronickými asistenčními systémy pro řidiče, od adaptivního tempomatu až po rozpoznávání chodců a udržování v jízdním pruhu. Vedle tradičních motorů jsou v nabídce i hybridní verze.

Zdroj: volkswagen-newsroom.com, drivemag.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu