V dnešní době máte při výběru svého příštího auta více možností než kdy jindy. Jednou z věcí, kterou musíte rozhodnout, je systém pohonu kol. Tedy zda chcete vůz s pohonem všech čtyř kol, nebo jen dvou. Obě možnosti mají samozřejmě své výhody i nevýhody.
4×4, AWD, 4WD nebo X-Drive?
Systémů, které zajišťují, že vůz bude mít poháněna všechna čtyři kola, v dnešní době existuje několik. Podle toho se pak rozlišují zkratky, které na těchto vozech můžete vidět.
- 4×4 – je obecné označení vozů s pohonem všech čtyř kol.
- 4WD neboli four wheel drive – znamená, že poháněna je jedna náprava a druhou lze v případě potřeby manuálně či automaticky připojit. To znamená, že pokud chcete, můžete využívat pouze jednu nápravu.
- AWD neboli all wheel drive – stálý pohon je na všech čtyřech kolech, ani jednu z náprav není možné odpojit.
- X-Drive – jde o systém pohonu všech kol, který používá automobilka BMW. Systém umí přenášet podle potřeby síly mezi oběma nápravami.
Jaké jsou výhody vozidla s pohonem všech kol?
Když se podíváme na systém pohonu všech kol, zejména u moderních automobilů, všimneme si několika velkých výhod. Proč byste se tedy mohli přiklonit ke koupi vozidla s tímto systémem?
- Možnost volby mezi systémy – častou mylnou představou je, že s vozem musíte vždy jezdit v režimu 4WD. U starších generací vozů tomu tak možná bylo, ale realita je dnes již daleko jiná, jak bylo patrné i ze zkratek uvedených výše. Ve skutečnosti můžete mezi systémem 4WD a 2WD přepínat, kdy se vám zlíbí. Takže v případech, kdy nepotřebujete, aby všechna čtyři kola pracovala najednou, můžete jednoduše jezdit pomocí systému 2WD.
- Lepší trakce a přilnavost na silnici – to je jednoduše proto, že máte čtyři kola, nikoli dvě, která se mohou protáčet a pokoušet se přilnout k povrchu. Z tohoto důvodu jsou vozy s pohonem 4×4 známé tím, že dobře zvládají náročné jízdní podmínky a umožňují řidiči větší kontrolu. Totéž platí, když je na silnicích mokro nebo náledí. Systém 4×4 tak může lépe zabránit tomu, aby se vůz dostal do smyku, klouzal nebo aby uvízl.
- Vyšší výkon – zvýšená trakce se kombinuje zvýšeným výkonem motoru, výkon se přenáší na všechna čtyři kola namísto pouhých dvou. To vozům s pohonem 4×4 dodává dodatečnou sílu potřebnou k překonávání překážek a stoupání do prudkých svahů. To je ideální pro jízdu v terénu, ale hodí se to i v případě, že žijete v obzvláště kopcovité oblasti.
Jaké jsou nevýhody vozidla s pohonem všech kol?
Každá mince má samozřejmě dvě strany, a tak i systémy pohonu všech kol mají své nevýhody.
- Vyšší cena – instalace systému 4WD je dražší než instalace systému 2WD, neboť k jeho fungování jsou zapotřebí další díly a technologie. Z vozidla se tak stává složitější celek, jehož výroba stojí více peněz. To je jeden z hlavních důvodů, proč je pohon 4WD stále považován za nadstandard.
- Vyšší spotřeba paliva – zvýšená hmotnost systému 4WD, v kombinaci s dodatečně generovaným výkonem, vede k vyšší spotřebě paliva než u systémů 2WD. Při jízdě s pohonem všech čtyř kol najednou se jednoduše spálí více paliva. Proto je dnes v mnoha vozech s pohonem 4×4 implementován systém, který umožňuje přepínat mezi náhonem 2WD a 4WD. Umožňuje to šetřit palivo při jízdě v běžných podmínkách.
- Potenciálně větší počet nehod – toto je sporný bod, který vychází z předpokladu, že systém 4WD vyvolává u řidičů přílišnou sebedůvěru. Když víte, že máte větší výkon a trakci, může vás to přimět dělat věci, které jsou nebezpečné. Například nemusíte snížit rychlost na mokrém nebo zledovatělém povrchu, protože si myslíte, že váš vůz má technologii, která to zvládne. Kromě toho systémy 4×4 činí vůz těžším, což by také mohlo vést k většímu počtu nehod. Při jízdě sice získáte lepší kontrolu trakce, ale zvýšená hmotnost prodlužuje brzdnou dráhu.
Zdroj: 4wheeldriveguide.com, autosimple.com