S výjimkou několika desítek tisíc technických nadšenců se v naší společnosti nacházejí spíše obyčejní lidé, kteří auto používají čistě jako dopravní prostředek. Sice vědí, že pod kapotou pracuje motor a ti znalejší dokonce rozeznají vznětový motor od zážehového, ale stále si nechají nakukat mnoho nesmyslů. Tato fakta jsou bohužel i uměle popularizována, čímž se paradoxně stávají důvěryhodnějšími. Kterým automobilový mýtům tedy nevěřit?
Větší auta jsou v případě nehody bezpečnější
Na první pohled se zdá, že tento výrok dává smysl. V případě nárazu byste kolem sebe určitě chtěli mít co nejvíce materiálu, avšak v některých případech to může být spíše na škodu. Hmotnost vozidla je při nehodě mnohem méně důležitá. I podle NCAP testů totiž víme, že mnoho malých aut je mnohem bezpečnější než velká a těžká auta. Menší vozy mají totiž obvykle více prvků aktivní i pasivní bezpečnosti.
Startování spotřebuje více paliva než volnoběh
Když se v minulosti auta spoléhala na karburátory, které měly za úkol smísit dostatečné množství paliva se vzduchem, měl tento mýtus své opodstatnění. Moderní vstřikování paliva však dokáže motor rozběhnout i s naprostým minimem paliva. Tím pádem už dávno neplatí, že je startování energeticky mnohem náročnější než volnoběh. Jakmile tedy bude vaše auto stát na místě více než 30 vteřin, zvažte zhasnutí motoru.
Motor se musí před jízdou zahřát
Ve starých autech jste museli nechat motor běžet na volnoběh několik minut, aby se dostatečně zahřál. V moderních vozech ale nic podobného dělat nemusíte. Při volnoběhu totiž motor běží na nejnižší možné otáčky, takže generuje i nejnižší možné množství tepla. Moderní agregát byste tak zahřívali i několik desítek minut. Mnohem prospěšnější je šetrná jízda, při které se motor prohřeje mnohem více.