Sami jste si mohli všimnout, že se stále více aut na trhu objevuje s automatickou převodovkou. Pryč jsou totiž doby, kdy se objevovala pouze v nejvyšších výbavách u prémiových automobilových značek, neboť šlo o velice významných technický vynález. Dnes si ji ovšem vybere drtivá většina kupujících, a to hlavně kvůli pohodlnosti při řízení. Možná si budete myslet, že jezdit s automatickou převodovkou nemůže být nic těžkého, avšak i ona disponuje některými specifiky, která se vyplatí znát.
Co udělat před startem cesty?
Jestliže ve voze s automatickou převodovkou sedíte poprvé, pak byste se měli důvěrněji seznámit s jejím samotným ovládáním. Také si budete muset zvyknout, že levou nohu nebudete vůbec při řízení potřebovat. Pro někoho by na začátku mohlo být velice těžké odolat zvyku šlapat levou nohou na spojku, která se v takovém automobilu z pochopitelného důvodu nenachází. Co nejrychleji se proto naučte levou nohu opřít na příslušném místě a v průběhu jízdy s ní vůbec nehýbat. Nepředpokládáme totiž, že bude někdo z vás brzdit levou nohou jako profesionální závodní jezdci. Samotná automatická převodovka má pak 4 režimy označené písmeny P, R, N a D.
Pozor: Navzdory doporučení výrobců je u automatické převodovky lepší měnit olej pravidelně a včas. Kvůli přehřívání může dojít k jeho devalvaci a závadě na automatické převodovce. V našich zeměpisných šířkách se olej v převodovce při startování vozidla ohřívá totiž rychleji než voda v chladiči.
Co který režim umí?
- Park byste měli používat pouze v okamžiku, kdy vozidlo zastavíte a budete z něj vystupovat. Jde o jakousi alternativu zařazené rychlosti, takže zabrání vašemu automobilu odjet pryč. Nikdy však nenechávejte auto pouze na režim P, ale pojistěte ho ještě klasickou ruční brzdou.
- Reverse je klasická zpátečka, která funguje stejně jako u modelu s převodovkou manuální.
- Neutrál snad není potřeba ani představovat, neboť opět slouží stejně jako u manuálního řazení. Je-li převodovka v režimu N, auto nikam nepojede.
- Nakonec zde máme režim Drive, tedy jízda, na němž bude spínač pravděpodobně nejčastěji.
Jak s automatem nastartovat?
Ačkoliv je používání automatické převodovky dost jednoduché, někomu kdo ji vidí poprvé, by mohla její přítomnost nadělat nemalé problémy. Jestliže chcete nastartovat, měl by být volič jízdního směru na P a vy byste měli zároveň stát nohou na brzdě. Tím dáte autu najevo, že jej máte pod kontrolou a ono může nastartovat. Po zažehnutí motoru stačí zvolit směr jízdy, nebo zařadit N a jít například naložit věci do kufru. Při opuštění vozidla však nezapomeňte na zatažení ruční brzdy.
Jak se s automatem rozjet?
Jak už bylo řečeno, ve voze s automatickou převodovkou byste spojkový pedál hledali marně. Vše je totiž řízeno centrální počítačovou jednotkou. Stačí stát nohou na brzdě a přesunout páku voliče směru buď na D, nebo na R v závislosti na tom, zda chcete jet dopředu nebo dozadu. Po uvolnění nožní brzdy se auto bez jakéhokoliv přičinění samo rozjede, což je velice praktické zejména při popojíždění v kolonách. Pokud se budete rozjíždět například v kopci nebo se chcete odlepit od semaforu rychleji, jednoduše přidejte plyn a auto bude samo ve vhodné chvíli řadit na vyšší převodový stupeň.
Automatická převodovka je zejména u něžného pohlaví velice populární. Pravý řidičský požitek však získáte pouze s manuálem, který vám navíc umožní daleko lepší kontrolu vozidla za zhoršených podmínek, například na sněhu nebo ledovce. Záleží ovšem pouze na vás, pro kterou převodovku se při koupi nového či ojetého automobilu rozhodnete.