V oblasti zahřívání motoru se neustále vedou spory o tom, zda motor před jízdou zahřívat nebo ne. Přitom je odpověď velice jednoduchá. Zejména při nižších okolních teplotách byste měli před vyjetím z garáže nechat motor chvíli běžet naprázdno. Předejdete tím velice drahému poškození pohonné jednotky, které by mohlo u nových modelů dosáhnout až likvidační částky.
Proč nechat motor zahřát?
Hlavním důvodem, proč v zimních podmínkách nechat motor běžet na volnoběh, je zahřátí oleje. Jeho konzistence je v nízkých teplotách podobná medu, a proto se rozhodně ihned nedostane do všech potřebných oblastí motoru. Zahřívání by mělo probíhat v co nejnižších otáčkách, aby nedošlo k případnému poškození pohonné jednotky. Možná jste si sami všimli, že moderní auta drží po nastartování sama trochu zvýšené otáčky, za což může bohatší směs vstřikovaná do válců. Děje se tak pro lepší odpařování benzínu z válců. Pokud tedy otáčky klesnou zpět na normální hladinu volnoběhu, znamená to, že se již palivo spaluje standardně beze zbytků.
Jak nejlépe zahřát olej?
Zahřátí a dostání oleje do provozní konzistence by při volnoběžných otáčkách trvalo velice dlouho. Daleko účinnější je citlivá a pomalá jízda po rovině. Při stání na místě se navíc hýbe pouze olej v motoru, avšak v diferenciálech nebo převodovce zůstává statický, tedy nezahřívá se. I v zimě tedy nechte klesnout otáčky na normální hodnotu a velmi pomalu a jemně vyrazte. Rozhodně byste neměli motor přetěžovat, což znamená citlivé přidávání plynu a držení nízkých otáček.
Co když bydlím přímo pod kopcem?
Samozřejmě se může stát, že vaše první metry za volantem povedou do kopce. V takovém případě nechcete vozidlo stát o minutku déle, aby se olej zahřál alespoň trochu. Obecně se ale dá říct, že byste se měli kopcům se studeným motorem vyhýbat jako čert kříži, což však v dnešní době není jednoduché. Proto mějte na paměti stejná pravidla, jako při jízdě po rovině. Citlivé přidávání plynu a žádná sportovní jízda. Tímto způsobem se olej zahřeje přibližně za 10 km, ale nedá se přesně určit potřebná vzdálenost. Každý motor je totiž jiný, tudíž pozorně sledujte indikátor teploty.
Plný potenciál vašeho agregátu využívejte až v okamžiku, kdy má olej pracovní teplotu, tedy mezi 80 a 90 °C. Do té doby se omezte pouze citlivou jízdu s jemným přidáváním plynu. V opačném případě si motor velice rychle zničíte, což rozhodně nebude levná záležitost.